Aktuelt innen forskning

Aktuelle saker

• Sammenheng mellom risikofaktorer for periodontitt og generell helse 16. apr. 2024 12:23

Periodontitt er en sykdom som rammer tennenes støttevev, og som er assosiert med andre typer sykdommer. En ny studie utført ved OD viser at pasienter med alvorlig periodontitt, også har høyere forekomst av hjerte- og karsykdom, diabetes og KOLS.

• Nyoppdaget lipid kan ha betydning for immunforsvaret 10. apr. 2024 15:34

For å opprettholde god helse er det viktig å kunne kontrollere betennelse uten å svekke immunforsvaret. Spesialiserte lipider spiller en viktig rolle i denne prosessen. I dette doktorgradsprosjektet undersøkte man effekten av et nyoppdaget spesialisert lipid som kan få betydning for vår forståelse av immunforsvaret.

• Kan innsetting av tannimplantater, i forbindelse med rehabilitering av hode- halskreftpasienter, gjøres før strålebehandling? 22. mars 2024 15:23

En doktorgrad ved Det odontologiske fakultet peker på muligheten for å revurdere standard behandlingsrutiner, med sikte på å forbedre livskvaliteten til mennesker som overlever hode- og halskreft.

• Lindrer Liposal tørr munn? 12. mars 2024 11:21

På Forskningsklinikken er det hektisk aktivitet. Nylig startet en klinisk utprøving av produktet Liposal hvor det undersøkes om det kan lindre tørr munn. Pilotundersøkelsen Janicke Liaaen Jensen og Julie Frigaard jobber med har som mål å teste ut produktet på 20 pasienter som har utfordringer med tørr munn.

• Prøveforelesning: Minh Khai Le Thieu 3. mai 2024 10:15

Master i odontologi Minh Khai Le Thieu ved Institutt for klinisk odontologi avholder prøveforelesning over oppgitt emne: The implant restoration is finally in the mouth - What now?

• Disputas: Minh Khai Le Thieu - Periodonti og biomaterialer 3. mai 2024 12:15

Master i odontologi Minh Khai Le Thieu ved Institutt for klinisk odontologi vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.: The dynamics of bone augmentation with a TiO₂ graft material: Studies in challenging pre-clinical models.

• Velkommen til sammenkomst til ære for UiO:Livsvitenskap sine konvergensmiljø 30. mai 2024 15:00

Finansieringsperioden for våre andre generasjons konvergensmiljø er ved veis ende og vi inviterer til en hyggelig sammenkomst hvor vi får høre forskernes egne erfaringer fra å være i et konvergensmiljø. Bli med å feire deres prestasjoner.

• Impact Breakfast: Future food – rethinking food systems to sustain tomorrow’s plate 6. juni 2024 08:00

To feed a growing population we need more sustainable food production, and we need to utilize existing resources better. This requires a transformation of the food system and the development of novel technologies and sources for food. How will this impact what we eat in the future?

• SFOPOM annual meeting 2024 21. aug. 2024 19:30

We would like to welcome you to the 50th annual meeting in the Scandinavian Fellowship for Oral Pathology and Oral Medicine. The meeting will take place on August 21st-23rd at the Radisson Blu Nydalen Hotel in Oslo.