Aktuelle forskningssaker - Side 3

Illustrasjonsfoto av to tannleger som behandler en pasient som ligger i tannlegestolen.
Publisert 10. aug. 2016 11:00

De siste årene har tannleger skåret skyhøyt på forbrukerundersøkelser i kundetilfredshet. Et ferskt forskningsprosjekt fra Det odontologiske fakultet finner flere trekk ved den norske tannhelsetjenesten som kanskje kan bidra til å forklare pasientenes tilfredshet.

Illustrasjonsfoto
Publisert 9. aug. 2016 14:40

Ved brokkoperasjoner på bukveggen syes det inn et nett for å hindre tilbakefall.  Av og til infiseres nettene. Dette kan forekomme i opptil 6-10 % av tilfellene og krever som regel ny kirurgi og i verste fall fjerning av nettet.

Implantater i munnen
Publisert 23. juni 2016 14:34

Lar du sykkelen stå for lenge ut i regnet, så ruster den.  Eller om du lar en kniv ligge lenge i verktøykassa uten olje oppdager du, neste gang du skal ta den frem, at den blir skjoldete og sløv.  Hva er det som har skjedd? Jo, jernet har blitt utsatt for en prosess som heter oksidasjon, det betyr at det har reagert med oksygenet i lufta.

Bilde av de tre forfatterne oppstilt.
Publisert 21. apr. 2016 13:50

For å ruste oss mot store helseutfordringer som resistens mot antibiotika og vaksiner, kan det bli avgjørende med bedre forståelse av genoverføring i bakterier. En ny, omfattende studie bringer kunnskapen om hvordan bakterier tar opp DNA og overfører gener, en vesentlig mekanisme bak spredning av antibiotikaresistens, til et helt nytt nivå.

Bildet av en gele med bobler i
Publisert 12. apr. 2016 10:44

Se for deg at du skader deg og får et sår som gjør vondt og gror sakte. Tenk om det da fantes noe som får såret ditt til å gro bedre og uten smerte. Du tror kanskje det er science fiction, men dette preparatet finnes faktisk og er i bruk hos tannlegen.

Publisert 22. mars 2016 10:14

Bakterien P. gingivalis hemmer nøytrofilenes funksjon, men er samtidig avhengig av en viss grad av betennelse for å skaffe seg næring.

Illustrasjonsbilde av en pleier som tar blodprøve av en liggende pasient.
Publisert 7. mars 2016 11:06

Stadig flere får invasive soppinfeksjoner i den vestlige verden. Årsaker er at vi har flere immunsvekkede og kronisk syke pasienter som lettere får infeksjoner av sopper i normalfloraen. I verste fall kan slike infeksjoner ta livet av pasienten før grunnsykdommen, når behandlingen ikke virker.

Illustrasjon av hjerne
Publisert 3. mars 2016 15:23

Det foregår trolig et samspill mellom genet for apolipoprotein og periodontitt ved Alzheimers sykdom og enkelte systemiske sykdommer

Publisert 3. mars 2016 14:34

P. gingivalis endrer aktiviteten til inflammasomer slik at den kan overleve i celler og vev i og utenfor munnhulen

Bilde er satt sammen av to røntgenbilder og to fotoer som viser det bildeteksten forklarer.
Publisert 3. mars 2016 10:04

Kommer du fra en familie der mange er født med underbitt? Det er ikke sikkert du trenger å være så bekymret for at det skal gå i arv. Behandlingsmetodene for slike bittfeil er nemlig gode: Faktisk så gode at nær sagt alle som nå mottar behandling ender opp med å bli svært fornøyde.

Publisert 14. feb. 2016 21:18

For noen tiår siden brukte de aller fleste eldre kunstige tannproteser, men dette har endret seg kraftig.

Profilbilder av førsteforfatterne i rekkefølge som i bildeteksten.
Publisert 8. feb. 2016 15:29

Hvert år dør over titusen mennesker av hjerte- og karsykdommer, og sammen med kreft er dette sykdommene som tar flest liv i Norge.  Nå har en forskningsgruppe ved Universitet i Oslo funnet en ny brikke i det fysiologiske puslespillet som kan forklare en av årsakene til at man får hjertesvikt.

Røntgenbilde av bryst og lunger, illustrasjonsfoto.
Publisert 2. feb. 2016 15:51

En artikkel om risikofaktorer for tuberkulose med professor Zlatko Dembic som medforfatter, er nettopp publisert i prestisjetunge Nature Genetics.

Publisert 25. jan. 2016 13:57

En rekke nye molekylære teknikker benyttes nå for å analysere det orale mikrobiom (mikroflora) ved friske og syke tilstander i munnhulen.

Publisert 19. jan. 2016 10:16

Vi har studert en type kreft som oppstår i munnslimhinnens ytre lag, i plateepitelet. Kreftcellene sprer seg nedover, inn i bindevevet.  Denne grensen mellom kreftcellene og bindevevet er kalt frontsonen.  Vi ville undersøke om spredningsmønsteret i denne sonen kunne forutsi hvor aggressiv kreften var.

Publisert 12. jan. 2016 10:47

For ikke lenge siden ble de såkalte mikroRNA-molekylene sett på som overflødige. Nå viser det seg imidlertid at enkelte av dem trolig kan bidra til å hemme utvikling av kreft i munnhulen.

Publisert 22. des. 2015 23:40
Publisert 15. des. 2015 15:30

Ferske studier påviser en rekke bakterier i kjeveleddet hos pasienter med barneleddgikt. Det sender forskerne i en ny retning for hvordan sykdommen kan behandles, og kanskje til og med helbredes.

Publisert 10. des. 2015 08:16

Ansatte ved Det odontologiske fakultet (OD) jobber på spreng med å aldersvurdere nye asylsøkere. I høst har de firedoblet innsatsen for å kunne holde tritt med den økende flyktningstrømmen.

Publisert 9. nov. 2015 13:22

Norske og engelske forskere har sett på mulige sammenhenger mellom bakterier, virus og sopp fra munnen, og utviklingen av Alzheimers sykdom. Det de har funnet overrasker dem.

Publisert 29. okt. 2015 18:21

Målet med denne studien var å evaluere effekten på de periopatogene bakteriene P. gingivalis og T. forsythia.

Publisert 29. sep. 2015 06:00

Er du en av dem som tror du er sunn når du tar en slurk leskende sportsdrikk mellom slagene på treningssenteret? Da kan det være du bør legge om vanene dine. Og nå kan kanskje genene dine fortelle om du bør styre mot springen i stedet, eller om du bare kan fortsette som før.

Publisert 3. sep. 2015 05:37

Litt vev fra en munn, et laboratorium, en porsjon medisinsk gartnerarbeid - og blinde med lidelsen limbal stamcellesvikt kan se igjen. Slik lyder ikke lenger bare bibelhistorien. Slik er virkeligheten i 2015.

Publisert 18. aug. 2015 09:07

Et kunstig molekyl har vist seg å kunne ødelegge for E.coli-bakteriens evne til å framkalle sykdom. Det kan få følger for mer enn de sykdommene som denne bakterien forårsaker. Funnet kan nemlig også bidra i kampen mot den økende trusselen fra antibiotikaresistens.

Publisert 4. juni 2015 11:59

Oppfølgingsstudier av 62 pasienter med munnhulekreft, avdekker en sammenheng mellom mengden av et spesielt protein i kreftcellene, og hvor lenge du holder deg frisk etter behandling.