Aktuelle forskningssaker - Side 3

Publisert 14. feb. 2016 21:18

For noen tiår siden brukte de aller fleste eldre kunstige tannproteser, men dette har endret seg kraftig.

Profilbilder av førsteforfatterne i rekkefølge som i bildeteksten.
Publisert 8. feb. 2016 15:29

Hvert år dør over titusen mennesker av hjerte- og karsykdommer, og sammen med kreft er dette sykdommene som tar flest liv i Norge.  Nå har en forskningsgruppe ved Universitet i Oslo funnet en ny brikke i det fysiologiske puslespillet som kan forklare en av årsakene til at man får hjertesvikt.

Røntgenbilde av bryst og lunger, illustrasjonsfoto.
Publisert 2. feb. 2016 15:51

En artikkel om risikofaktorer for tuberkulose med professor Zlatko Dembic som medforfatter, er nettopp publisert i prestisjetunge Nature Genetics.

Publisert 25. jan. 2016 13:57

En rekke nye molekylære teknikker benyttes nå for å analysere det orale mikrobiom (mikroflora) ved friske og syke tilstander i munnhulen.

Publisert 19. jan. 2016 10:16

Vi har studert en type kreft som oppstår i munnslimhinnens ytre lag, i plateepitelet. Kreftcellene sprer seg nedover, inn i bindevevet.  Denne grensen mellom kreftcellene og bindevevet er kalt frontsonen.  Vi ville undersøke om spredningsmønsteret i denne sonen kunne forutsi hvor aggressiv kreften var.

Publisert 12. jan. 2016 10:47

For ikke lenge siden ble de såkalte mikroRNA-molekylene sett på som overflødige. Nå viser det seg imidlertid at enkelte av dem trolig kan bidra til å hemme utvikling av kreft i munnhulen.

Publisert 22. des. 2015 23:40
Publisert 15. des. 2015 15:30

Ferske studier påviser en rekke bakterier i kjeveleddet hos pasienter med barneleddgikt. Det sender forskerne i en ny retning for hvordan sykdommen kan behandles, og kanskje til og med helbredes.

Publisert 10. des. 2015 08:16

Ansatte ved Det odontologiske fakultet (OD) jobber på spreng med å aldersvurdere nye asylsøkere. I høst har de firedoblet innsatsen for å kunne holde tritt med den økende flyktningstrømmen.

Publisert 9. nov. 2015 13:22

Norske og engelske forskere har sett på mulige sammenhenger mellom bakterier, virus og sopp fra munnen, og utviklingen av Alzheimers sykdom. Det de har funnet overrasker dem.

Publisert 29. okt. 2015 18:21

Målet med denne studien var å evaluere effekten på de periopatogene bakteriene P. gingivalis og T. forsythia.

Publisert 29. sep. 2015 06:00

Er du en av dem som tror du er sunn når du tar en slurk leskende sportsdrikk mellom slagene på treningssenteret? Da kan det være du bør legge om vanene dine. Og nå kan kanskje genene dine fortelle om du bør styre mot springen i stedet, eller om du bare kan fortsette som før.

Publisert 3. sep. 2015 05:37

Litt vev fra en munn, et laboratorium, en porsjon medisinsk gartnerarbeid - og blinde med lidelsen limbal stamcellesvikt kan se igjen. Slik lyder ikke lenger bare bibelhistorien. Slik er virkeligheten i 2015.

Publisert 18. aug. 2015 09:07

Et kunstig molekyl har vist seg å kunne ødelegge for E.coli-bakteriens evne til å framkalle sykdom. Det kan få følger for mer enn de sykdommene som denne bakterien forårsaker. Funnet kan nemlig også bidra i kampen mot den økende trusselen fra antibiotikaresistens.

Publisert 4. juni 2015 11:59

Oppfølgingsstudier av 62 pasienter med munnhulekreft, avdekker en sammenheng mellom mengden av et spesielt protein i kreftcellene, og hvor lenge du holder deg frisk etter behandling.

Publisert 10. feb. 2015 13:13

Noen ganger i livet er forskjellene små, men kan være av stor betydning. Stian Engen har gjennom sin forskning avdekket en vennligsinnet bakterie som kan være en mulig kandidat i vaksinering mot den sykdomsfremkallende bakterien Streptococcus pneumoniae.

Publisert 24. nov. 2014 08:56

Tenk deg at du er så tørr i munnen at  du kvier deg for å kysse den du er glad i. Du opplever at tungen setter seg fast i ganen, og det blir vanskelig å svelge mat. Sår i munnen og hull i tennene er et stadig tilbakevennende problem.

Publisert 19. sep. 2014 08:04

Artrose, mer kjent som slitasjegikt, forbindes gjerne med eldre mennesker. Ny forskning viser imidlertid oppsiktsvekkende høy forekomst av kjeveleddsartrose hos barn og unge.

Publisert 4. juli 2014 14:00

Kan man finne et alternativ til antibiotika i kroppens eget immunforsvar? Et nyoppdaget protein med drapsinstinkt kan bidra til å omgå resistensutfordringene vi har i dag.

Publisert 24. jan. 2014 14:16

Tannhelsepersonell kan bidra til å oppdage overgrep mot barn. Men de trenger mer kunnskap om temaet.

Publisert 3. juli 2013 12:45

Et implantat er en kunstig rot som kan benyttes som erstatning for en tapt tann. Det er mulig å erstatte nesten alle tapte tenner med implantater.

Publisert 2. mai 2013 13:25

Dette er historien om en idé født ved Institutt for oral biologi ved Det odontologiske fakultet med barselhjelp fra Kjemisk institutt ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. En idé som har vokst langt utover «barndomshjemmet».

Publisert 7. mars 2013 12:07

Amalgam var det vanligste fyllingsmaterialet i over 100 år, men fra 2008 har det ikke vært tillatt å bruke i Norge av hensyn til miljøvern. I dag er kompositt det vanligste fyllingsmaterialet der man tidligere brukte amalgam.

Publisert 2. jan. 2013 09:26

Bakterier er sosiale organsimer, og trives best i tette samfunn. Kommunikasjon er viktig i oppbyggingen av et bakteriesamfunn. Dersom vi kan blokkere kommunikasjonen, kan vi hindre dem i å slå seg ned og forårsake infeksjoner.

Publisert 6. aug. 2012 09:24

Periodontitt er en kronisk sykdom, som involverer tannkjøttet og tennenes festeapparat, og kan føre til tannløsning. Forskjellige typer bakterier kan både utløse og beskytte mot periodontitt. Det finnes flere behandlingsformer som holder periodontitt i sjakk, men hvilken fungerer best over tid?