Aktuelt innen forskning

Aktuelle saker

• Lindrer Liposal tørr munn? 12. mars 2024 11:21

På Forskningsklinikken er det hektisk aktivitet. Nylig startet en klinisk utprøving av produktet Liposal hvor det undersøkes om det kan lindre tørr munn. Pilotundersøkelsen Janicke Liaaen Jensen og Julie Frigaard jobber med har som mål å teste ut produktet på 20 pasienter som har utfordringer med tørr munn.

• Vanskelig å oppdage infeksjon i rotfylte tenner 29. feb. 2024 12:54

Infeksjoner i rotfylte tenner blir ofte ikke oppdaget. En av grunnene til det er at mange tannleger ikke har gode nok oppfølgingsrutiner etter rotfyllinger viser en doktorgradsavhandling utført ved OD.

• Framtidige tannhelsebehov hos eldre 24. jan. 2024 12:45

Ettersom andelen eldre i befolkningen fortsetter å vokse, vil behovet for ulike medisinske behandlinger kunne øke. Dette gjelder også behovet for tannhelsetjenester. Men hva slags tannbehandling vil den eldre befolkingen trenge i fremtiden?

• Oral helse hos barn og unge etter behandling av blod- og hjernekreft 12. sep. 2023 09:49

Et doktorgradsarbeid ved OD har undersøkt munnhelsen hos barn og unge kreftoverlevere mange år etter at de har gjennomgått behandling. Et stort antall kreftoverlevere hadde flere ulike orale eller dentale seneffekter etter behandlingen, selv mange år etterpå.

Disputaser

• Disputas: Maria Schröder - Biomaterialer 19. mars 2024 12:15

MSc Maria Schröder ved Institutt for klinisk odontologi vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.: 3D in vitro models as tool for studying tissue repair and remodelling of soft and hard tissues.

• Disputas: Margareth Kristensen Ottersen - Kjeve- og ansiktsradiologi 22. mars 2024 12:15

Cand. odont. Margareth Kristensen Ottersen ved Institutt for klinisk odontologi vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.: Temporomandibular joint osteoarthritis in older adults: Frequency of CBCT signs and characteristics.