Publisert 14. des. 2017 10:05

Molekyler som blant annet kan forårsake kreft kan få en ny, helsebringende rolle. Nå er forskere her ved fakultetet på sporet av hvordan «radikalene» kan tas i bruk til å hindre problemer rundt implantater og bidra til at de holder seg stabile.

Publisert 20. nov. 2017 10:43

Hva om du nesten aldri drikker brus eller spiser noe surt, men allikevel opplever å få syreskader på tennene? Har genene noe å si? Og har det noen betydning om du er gutt eller jente?

Publisert 5. apr. 2017 13:04

De «geniale» antioksidantene skal være helsebringende for så mangt. Nå viser det seg at de kanskje også kan spille en rolle for om implantater som settes inn i kroppen ender opp med å bli en suksess, eller om de kan by på forviklinger.

Publisert 9. mars 2017 09:04

Barn som blir født uten muligheter til å få flere av de permanente tennene, såkalt alvorlig agenesi, må belage seg på å bli «evige pasienter». En ny doktorgrad fra Det odontologiske fakultet har sett nærmere på hvordan man bedre kan hjelpe disse barna.

Publisert 12. feb. 2017 21:33

I dag må man blant annet utføre en liten operasjon for å ta ut spyttkjertler fra underleppa, for å finne ut om tørrhet i munnen skyldes den kroniske sykdommen Sjögrens syndrom, eller ikke. Forskere ved Det odontologiske fakultet jobber med å forenkle diagnostikken slik at én enkelt spyttprøve kan være tilstrekkelig.