Disputas: Iman Saleh

MSc Iman Saleh ved Institutt for klinisk odontologi vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Root canal sealers: adhesive and antibacterial properties in relation to sealing ability

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Bedømmelseskomité

Professor, PhD Paul Dummer, Dental School, Cardiff University
Professor, dr. odont. Nils Roar Gjerdet, Odontologisk institutt, UiB
Professor II, dr. odont., dr. scient Jon E. Dahl, Institutt for klinisk odontologi, UiO

Leder av disputas:  Instituttleder, professor Pål Barkvoll, Institutt for klinisk odontologi, UiO

Veileder:  Professor Dag Ørstavik, professor Markus Haapasalo, dr. I. Eystein Ruyter

Sammendrag

Ved rotbehandling erstattes tannerven av en fylling som skal hindre innvekst av bakterier til kjevebenet. Bakterieinnvekst kan gi kjevebensbetennelser, som i noen tilfelle gir sterk smerte og kan innebære en fare for spredning av infeksjon. Iman Salehs avhandling tar for seg adhesive egenskaper hos nye og etablerte rotfyllingsmaterialer. Formålet var å belyse sammenhengen mellom adhesive og antibakterielle egenskaper hos materialene, og å bestemme hvilke metoder for preparering av roten som gir det beste grunnlag for at fyllingen skal bli varig tett. Adhesjonen av materialene til dentin (tannben) ble undersøkt i laboratoriet, med målinger av kreftene som trengs for å løsne materialene fra tannoverflaten de var bundet til (holdfasthetsmålinger). Bruddtypen (adhesivt vs kohesivt brudd) ble analysert i elektronmikroskop. Bakteriers evne til penetrasjon langs rotfyllinger ble også bestemt i laboratorieforsøk. Resultatene viste at kjemisk adhesjon ikke er spesielt viktig for å hindre bakterielekkasje langs rotfyllinger, og de ulike materialene krevde forskjellige prepareringsmåter av rotkanalen for optimal tilpasning. Bakteriepenetrasjon forekom med alle materialene, både i adhesive og kohesive bruddspalter langs fyllingene. Som konklusjon viste studiene at den beste tilpasningen av flere materialer avvek fra dagens praksis og fabrikantenes bruksanvisninger.

Publisert 6. feb. 2014 15:21 - Sist endret 6. feb. 2014 15:21