Aktuelle forskningssaker

Person får vaksinesprøyte i armen
Publisert 1. juni 2018 15:04

Vennligsinnede bakterier kan være en potensiell vaksine mot pneumokokkinfeksjoner, som forårsakes av bakterien Streptococcus pneumoniae.

Illustrasjon av hvordan vennligsinnet bakterie beskytter mot sykdomsfremkallende bakterie.
Publisert 29. mai 2018 15:15

Vennligsinnede bakterier beskytter luftveiene mot sykdomsfremkallende bakterier, og har et potensiale for å bli brukt til vaksine mot farlige bakterier.

Figur av fettstoffer/lipider
Publisert 3. mai 2018 16:52

Bakterier fra munnhule og tarm, såkalte Bacteroidetes, kan bidra til åreforkalkning gjennom avleiring i årene av fettstoffer fra disse bakteriene.

Forstørret foto av bakterier på blodskål.
Publisert 27. apr. 2018 13:40

Utveksling av gener med andre bakterier, og ombytting av disse genene hos bakterien Porphyromonas gingivalis, kan være årsaken til at stammer med ulik gensammensetning har forskjellig evne til å fremkalle sykdom.

Tenner fra menneske
Publisert 19. apr. 2018 13:48

Studien bekrefter hvor viktig det er å redusere orale infeksjoner, ettersom slike infeksjoner kan resultere i tannekstraksjoner og høyere dødelighet.

Et nærbilde av et øye, blått med mørkt øyenbryn
Publisert 8. feb. 2018 12:15

Hvis du er plaget med tørr munn, er det en risiko for at du i tillegg sliter med tørre øyne. Og det kan være fettkjertlene i øyelokket som er problemet.

Røntgenbilde av rotfylt tann
Publisert 2. feb. 2018 11:56

En av de viktigste årsaker til at rotfylling av tenner ikke lykkes, er manglende desinfeksjon av rotkanalene eller urent utstyr. Det oppstår en infeksjon på rotspissen av tannen, og den må rotfylles på nytt.

Publisert 19. jan. 2018 14:54

Randi Krog Eftedal og Zlatko Dembić har publisert en artikkel i Journal of Orthopedic om hvordan genetiske polymorfismer påvirker risikoen for å utvikle osteoartritt i hofte, men ikke i kne.

Bakterien S.mitis illustrasjon
Publisert 9. jan. 2018 16:06

Forskere ved IOB har undersøkt effekten av Streptococcus mitis (S. mitis) på en viktig type hvite blodceller, monocytter.

Publisert 22. nov. 2017 13:45

Forskere ved Institutt for oral biologi bidrar til påvisning av et tidlig trinn i aldringsprosessen.

Publisert 22. nov. 2017 13:02

Forskere ved Institutt for oral biologi bidrar til oppklaring av hvordan cellen holder mitokondriene i orden​

Publisert 24. okt. 2017 13:08

Anna Barlach Pritchard*, StJohn Crean, Ingar Olsen og Sim K Singhrao har publisert artikkelen “Periodontitis, microbiomes and their role in Alzheimer’s disease manifestation” i  Frontiers in Aging Neuroscience 2017.

Publisert 10. okt. 2017 10:47

Klar indikasjon for at periodontale patogener kan forårsake kreft i bukspyttkjertelen.

Publisert 26. sep. 2017 13:02

Emenike R. K. Eribe og Ingar Olsen har publisert artikkelen "Leptotrichia species in human infections II" ” i Journal of Oral Microbiology. Artikkelen er en ajourføring av tidligere publiserte artikler fra de samme forfatterne.

Publisert 22. sep. 2017 12:36

Amer Sehic og Tor Paaske Utheim har skrevet et oppslag i Dagens Næringsliv, med tittelen "En kur for blinde - også i fattige land".

Publisert 19. sep. 2017 11:09

Roger Junges, Gabriela Salvadori, Sudhanshu Shekhar, Heidi Åmdal og Fernanda Petersen har publisert artikkelen “A Quorum-Sensing System That Regulates Streptococcus pneumoniae Biofilm Formation and Surface Polysaccharide Production” i mSphere, ett tidsskrift fra American Society for Microbiology.

Publisert 10. aug. 2017 10:04

Rabia Khan, Roger Junges, Heidi A. Åmdal, Tsute Chen, Donald A. Morrison & Fernanda C. Petersen har publisert artikkelen "A positive feedback loop mediated by Sigma X enhances expression of the streptococcal regulator ComR" i Scientific Reports.

Publisert 8. aug. 2017 08:47

Lise Lund Håheim, Kjersti S. Rønningen, Morten Enersen, og Ingar Olsen har publisert artikkelen "The Predictive Role of Tooth Extractions, Oral Infections, and hs-C-Reactive Protein for Mortality in Individuals with and without Diabetes: A Prospective Cohort Study of a 12 1/2-Year Follow-Up" i Journal of Diabetes Research.

Publisert 7. aug. 2017 08:34

Muhammad Saeed har publisert artikkelen "Development of ethanolamine-based ionic liquid membranes for efficient CO2/CH4 separation" i Journal of Applied polymer science.

Publisert 7. aug. 2017 08:25

Stian André Engen, Gro Herredsvela Rørvik, Olav Schreurs, Inger Johanne Blix og Karl Schenck har publisert artikkelen " The oral commensal Streptococcus mitis activates the aryl hydrocarbon receptor in human oral epithelial cells" i Nature-gruppens tidsskrift International Journal of Oral Science.

Publisert 7. aug. 2017 08:24

Ingar Olsen har publisert oversiktsartikkelen "Porphyromonas gingivalis disturbs host-commensal homeostasis by changing complement function" i Journal of Oral Microbiology.

Publisert 20. juni 2017 14:58

I fremtiden kan man skreddersy kreftbehandling til deg og dine gener. Jian Gao er en av bidragsyterne til fremtidens kreftbehandling

Publisert 16. juni 2017 10:52

Oversiktsartikkelen Periodontitis, pathogenesis and progression: miRNA-mediated cellular responses to Porphyromonas gingivalis, forfattet av Ingar Olsen, Sim K Singhrao og Harald Osmundsen kan leses i Journal of Oral Microbiology. Den diskuterer hvorledes miRNA-avhengig transkripsjon og regulatoriske fenomener som følge av immunsignalering kan bidra til utvikling og progresjon av periodontitt initiert av P. gingivalis.

Publisert 8. juni 2017 08:43

Roger Simm har publisert to atrikler - "Benzyl alcohol induces a reversible fragmentation of the Golgi apparatus and inhibits membrane trafficking between endosomes and the trans-Golgi network." i Experimental Cell Research, og "The putative drug efflux systems of the Bacillus cereus Group" i Plos One.

Publisert 8. juni 2017 08:24

Tor Paaske Utheim, Edward Messelt, og Rakibul Islam har publisert artikkelen "Tissue Harvesting Site and Culture Medium Affect Attachment,Growth, and Phenotype of Ex VivoExpanded Oral Mucosal Epithelial Cells" i Nature-gruppens tidsskrift Scientific Reports.