2017 - Side 2

Publisert 22. feb. 2017 10:03

Muhammad Saeed and Linda Hildegard Bergersen, with Sikandar Rafiq and Liyuan Deng, have published an article in Separation and purification Technology.

Publisert 22. feb. 2017 10:03

Porphyromonas gingivalis er en av de viktigste patogener ved kronisk periodontitt. Denne anaerobe bakterien er også satt i sammenheng med systemiske sykdommer som for eksempel kardiovaskulære sykdommer, revmatoid artritt og Alzheimer’s sykdom. P. gingivalis-stammer kan ha forskjellig patogenisitet, herunder evnen til å invadere vev. Den mangelfulle evnen til vevsinvasjon hos enkelte stammer er tilskrevet manglende gener. Genomsekvensene til i alt 19 P. gingivalis-stammer er nå tilgjengelige. Hensikten med vår studie var å sammenlikne disse genomene på nukleotid- og proteinsekvensnivå for bedre å forstå stammenes fylogenetiske og funksjonelle relasjoner.

Figur 1, pasient med uttalt marginal periodontitt
Publisert 8. feb. 2017 11:09

Ingar Olsen har medvirket til en artikkel om komorbiditet ved marginal periodontitt, som ble publisert i årets første utgave av Tidende. Artikkelen inngår i et nordisk prosjekt rundt gerodontologi der utvalgte temaer publiseres i de nordiske tannlegetidsskrifter.

Publisert 31. jan. 2017 12:32

Forskergruppen til Fernanda Petersen bidrar med to kapitler i den nye læreboken «Oral Biology – Molecular Techniques and Applications».

Bilde av omslaget til boka, som inkludererer et mikroskopbilde, foruten info om tittel o.l.
Publisert 2. jan. 2017 10:42

To kapitler i denne nye bokutgivelsen er signert Ingar Olsen, professor i mikrobiologi ved IOB.