Aktuelle forskningssaker - Side 2

Publisert 22. feb. 2017 10:03

Muhammad Saeed and Linda Hildegard Bergersen, with Sikandar Rafiq and Liyuan Deng, have published an article in Separation and purification Technology.

Publisert 22. feb. 2017 10:03

Porphyromonas gingivalis er en av de viktigste patogener ved kronisk periodontitt. Denne anaerobe bakterien er også satt i sammenheng med systemiske sykdommer som for eksempel kardiovaskulære sykdommer, revmatoid artritt og Alzheimer’s sykdom. P. gingivalis-stammer kan ha forskjellig patogenisitet, herunder evnen til å invadere vev. Den mangelfulle evnen til vevsinvasjon hos enkelte stammer er tilskrevet manglende gener. Genomsekvensene til i alt 19 P. gingivalis-stammer er nå tilgjengelige. Hensikten med vår studie var å sammenlikne disse genomene på nukleotid- og proteinsekvensnivå for bedre å forstå stammenes fylogenetiske og funksjonelle relasjoner.

Figur 1, pasient med uttalt marginal periodontitt
Publisert 8. feb. 2017 11:09

Ingar Olsen har medvirket til en artikkel om komorbiditet ved marginal periodontitt, som ble publisert i årets første utgave av Tidende. Artikkelen inngår i et nordisk prosjekt rundt gerodontologi der utvalgte temaer publiseres i de nordiske tannlegetidsskrifter.

Publisert 31. jan. 2017 12:32

Forskergruppen til Fernanda Petersen bidrar med to kapitler i den nye læreboken «Oral Biology – Molecular Techniques and Applications».

Bilde av omslaget til boka, som inkludererer et mikroskopbilde, foruten info om tittel o.l.
Publisert 2. jan. 2017 10:42

To kapitler i denne nye bokutgivelsen er signert Ingar Olsen, professor i mikrobiologi ved IOB.

Bildet viser en mann som holder seg til kjeven mens ansiktsuttrykket hans uttrykker smerte.
Publisert 29. des. 2016 11:22

Medikamenter som bidrar til å hemme nedbrytning av skjelettbein har i de siste ti år blitt svært vanlig som støttebehandling ved beinskjørhet og ved spredning av forskjellige kreftformer. Nå har forskere fra både IOB og IKO, i samarbeid med svenske kolleger i Malmø, nettopp publisert en artikkel i tidsskriftet «Triple O» der de viser en mulig sammenheng mellom periobakterier (tannkjøttbakterier) og osteonekrose (beindød).

Publisert 6. des. 2016 13:16
Foto av kandidaten som sitter ved et mikrosikop i lab-klær og med hansker. Han ser i kamera og smiler bredt.
Publisert 23. nov. 2016 12:00

7. desember disputerer doktorgradskandidat Rakibul Islam ved Institutt for oral biologi. Prosjektet hans har bestått i å forbedre dyrknings- og lagringsteknologi for celler fra munnhulen, ved behandling av noen typer blindhet.

Publisert 24. okt. 2016 13:52
Publisert 30. sep. 2016 15:00

I over 20 år har forskere prøvd å forstå hvordan man kan manipulere bakterien Streptococcus mitis. Professor Fernanda Petersen sin forskningsgruppe har nettopp publisert en ny artikkel som kan være et vendepunkt på dette feltet.

Nerveceller
Publisert 23. aug. 2016 10:23

Inflammasomer er ansvarlig for modningen av pro-inflammatoriske cytokiner slik som interleukin (IL)-1β, IL-18 og IL-33 og for aktivering av inflammatorisk celledød, pyroptose. De dannes som svar på cellulær infeksjon, stress eller vevsskade.

Publisert 9. aug. 2016 14:40

Ved brokkoperasjoner på bukveggen syes det inn et nett for å hindre tilbakefall.  Av og til infiseres nettene. Dette kan forekomme i opptil 6-10 % av tilfellene og krever som regel ny kirurgi og i verste fall fjerning av nettet.

Bilde av de tre forfatterne oppstilt.
Publisert 21. apr. 2016 13:50

For å ruste oss mot store helseutfordringer som resistens mot antibiotika og vaksiner, kan det bli avgjørende med bedre forståelse av genoverføring i bakterier. En ny, omfattende studie bringer kunnskapen om hvordan bakterier tar opp DNA og overfører gener, en vesentlig mekanisme bak spredning av antibiotikaresistens, til et helt nytt nivå.

Publisert 22. mars 2016 10:14

Bakterien P. gingivalis hemmer nøytrofilenes funksjon, men er samtidig avhengig av en viss grad av betennelse for å skaffe seg næring.

Illustrasjonsbilde av en pleier som tar blodprøve av en liggende pasient.
Publisert 7. mars 2016 11:06

Stadig flere får invasive soppinfeksjoner i den vestlige verden. Årsaker er at vi har flere immunsvekkede og kronisk syke pasienter som lettere får infeksjoner av sopper i normalfloraen. I verste fall kan slike infeksjoner ta livet av pasienten før grunnsykdommen, når behandlingen ikke virker.

Illustrasjon av hjerne
Publisert 3. mars 2016 15:23

Det foregår trolig et samspill mellom genet for apolipoprotein og periodontitt ved Alzheimers sykdom og enkelte systemiske sykdommer

Publisert 3. mars 2016 14:34

P. gingivalis endrer aktiviteten til inflammasomer slik at den kan overleve i celler og vev i og utenfor munnhulen

Profilbilder av førsteforfatterne i rekkefølge som i bildeteksten.
Publisert 8. feb. 2016 15:29

Hvert år dør over titusen mennesker av hjerte- og karsykdommer, og sammen med kreft er dette sykdommene som tar flest liv i Norge.  Nå har en forskningsgruppe ved Universitet i Oslo funnet en ny brikke i det fysiologiske puslespillet som kan forklare en av årsakene til at man får hjertesvikt.

Røntgenbilde av bryst og lunger, illustrasjonsfoto.
Publisert 2. feb. 2016 15:51

En artikkel om risikofaktorer for tuberkulose med professor Zlatko Dembic som medforfatter, er nettopp publisert i prestisjetunge Nature Genetics.

Publisert 25. jan. 2016 13:57

En rekke nye molekylære teknikker benyttes nå for å analysere det orale mikrobiom (mikroflora) ved friske og syke tilstander i munnhulen.

Publisert 19. jan. 2016 10:16

Vi har studert en type kreft som oppstår i munnslimhinnens ytre lag, i plateepitelet. Kreftcellene sprer seg nedover, inn i bindevevet.  Denne grensen mellom kreftcellene og bindevevet er kalt frontsonen.  Vi ville undersøke om spredningsmønsteret i denne sonen kunne forutsi hvor aggressiv kreften var.

Publisert 12. jan. 2016 10:47

For ikke lenge siden ble de såkalte mikroRNA-molekylene sett på som overflødige. Nå viser det seg imidlertid at enkelte av dem trolig kan bidra til å hemme utvikling av kreft i munnhulen.

Publisert 22. des. 2015 23:40
Publisert 9. nov. 2015 13:22

Norske og engelske forskere har sett på mulige sammenhenger mellom bakterier, virus og sopp fra munnen, og utviklingen av Alzheimers sykdom. Det de har funnet overrasker dem.

Publisert 29. okt. 2015 18:21

Målet med denne studien var å evaluere effekten på de periopatogene bakteriene P. gingivalis og T. forsythia.