Unge forskerspirer møter en rykende ny verden

Institutt for oral biologi hadde i år besøk av en liten gruppe barn, som fikk vekket sin entusiasme for å arbeide i laboratorium. Overingeniør Steinar Stølen viste frem en forrykende ny verden med flytende nitrogen, som både forundret og smakte godt.

Rykende kald nitrogen skaper stor entusiasme. Foto: Per Gran

Til stor begeistring fikk de unge forskerspirene erfare hvilke velsmakende, kalde og rykende krefter flytende nitrogen har. Under nøye oppsyn av verneombudet, Hanne Weidemann, ble det eksperimentert med ballonger og eplesorbet. Aurora Th. Weidemann, var overasket over at sorbeten var så søt.

- Eplesorbeten var laget av moste, grønne epler. De er jo vanligvis veldig friske og litt sure, men nå var de veldig søte og kalde.

Amund, Aurora og Magnus smaker på eplesorbet laget ved hjelp av flytende nitrogen. Steinar Stølen forklarer. Foto: Per Gran

De unge forskerne var alle enige i at forsøkene med flytende nitrogen var veldig gøy. Både fordi det ble så mye røyk, og ikke minst effekten på ballongen da den ble utsatt for ganske ekstreme temperatursvingninger.

Moro med volum og temperaturforandringer.Moro med volum og temperaturforandringer. Foto: Per Gran

Steinar Stølen hadde besøk av tre, unge forskerspirer på sitt laboratorium. De tre var Magnus August Th. Weidemann 12 år, Aurora November Th. Weidemann 11 år, og Amund Ruus 11 år. Den vitebegjærlige, unge gruppen var tydelig imponert over hvilke spennende arbeidsoppgaver som venter i framtiden.

- Verdens fineste jobb, så heldig du er, som har så morsom arbeidsplass.

- Man kan ikke ha en større glede, enn å se barn bli entusiastiske, forteller Steinar Stølen etterpå.

Emneord: barn, Forskningsformidling Av Åslaug Brynildsen
Publisert 3. juli 2014 14:54 - Sist endret 3. juli 2014 16:45