Inspirerende besøk av gjesteforskere fra USA og England

Internasjonalisering er viktig innen forskning. Dette bidrar til nye ideer, utveksling av erfaringer og samarbeid, hvor man kombinerer ekspertise på forskjellige områder for å komme frem til nye oppdagelser. Fra juli til september 2014, har IOB hatt besøk av forskere fra både England og USA.

Sittende (fra venstre): Rabia Khan, Fernanda Petersen, Helina-Elaine Marshall; Kjersti Sturød, Heidi Aarø Åmdal. Stående: Roger Junges, Don Morrison. Foto: Per Gran.

Helina-Elaine Marshall kommer fra University College of London, hvor hun er PhD student hos Professor Jeremy Brown. Hun har under sitt opphold ved IOB arbeidet med å konstruere forskjellige varianter av bakterier fra munnhulen og halsen. Disse skal hun ta med tilbake til England og teste dem ut i ulike modeller for å se hvordan de kan forårsake sykdom.

Professor Donald Morrison fra University of Chicago at Illinois, USA har også vært på IOB i samme periode. Han har en lang karriere bak seg, hvor han har studert signaleringssystemet til bakterier. Han har stått bak banebrytende oppdagelser om hvordan pneumokokker kommuniserer for å utveksle genetisk materiale. Slike mekanismer brukes bl.a. til å overføre antibiotikaresistens.

Det var en stor ære og veldig motiverende for stipendiater og fagmiljø ved IOB å kunne diskutere sine prosjekter med Professor Morrison. Han hadde verdifulle innspill og spennende ideer til deres prosjekter. Forskningen som gruppen har utført mens han besøkte IOB, forbedrer vår forståelse av hvordan noen streptokokker i munn og svelg kan kommunisere med hverandre.

I november 2014, kommer Professor Morrison tilbake til Oslo for å holde et foredrag under konferansen “Bacterial-signaling: from bench to clinical applications”, som arrangeres av IOB, med støtte fra MLS-UiO.

Publisert 5. sep. 2014 13:30 - Sist endret 13. mai 2015 15:01