Fakultetet ser positivt på kjønnskvotering

Innføring av kjønnspoeng blir for tiden aktivt diskutert.

I forrige uke ble det innført kjønnsnøytrale utjevningspoeng ved NTNU i Trondheim.

Den samme diskusjon skjer nå ved UiO.

OD ser postivt på kjønnskvotering, men ønsker grundigere analyser før det eventuelt innføres. Foto: Jan Unneberg, UiO/OD

De siste år er det satt i gang flere rekrutteringstiltak på utvalgte studieprogrammer ved UiO, med tanke på å bedre kjønnsbalansen.

Til tross for dette opplever Det odontologiske, matematisk-naturvitenskapelige, samfunnsvitenskapelige og medisinske fakultet en kjønnsubalanse på helseprofesjonsutdanningene ved UiO, det vil si profesjonsstudiene i odontologi, tannpleie, farmasi, ernæring, psykologi og medisin.

De respektive fakultetene ønsker nå en dialog om ulike virkemidler som kan rette opp denne kjønnsubalansen.

Skjev fordeling

OD har en betydelig overvekt av kvinnelige studenter på både Bachelor og Masterstudiet med en totalandel på henholdsvis 92 % og 75 %(tall pr 2014)

Det odontologiske fakultet ønsker å skape et studie- og læringsmiljø som gjør det attraktivt for søkere av begge kjønn, og vil aktivt arbeide for å sikre en større andel kvalifiserte mannlige søkere til mastergradsstudiet i odontologi og bachelorstudiet i tannpleie.

Kjønnsbalanse er viktig for å sikre et godt læringsmiljø for studentene. I tilegg har fakultetet, som utdanner fremtidens tannpleiere og tannleger, et samfunnsansvar for å hindre et kjønnsdelt arbeidsmarked.

Positive til kjønnskvotering

Det odontologiske fakultet stiller seg positiv til at det åpnes for kvotering av menn på opptak til profesjonsutdanningene ved UiO, men ønsker blant annet en grundig analyse av søkergrunnlaget før det eventuelt bes om å få innføre kvotering til masterprogrammet i odontologi og bachelorprogrammet i tannpleie.

Publisert 20. mars 2015 13:04 - Sist endret 24. mars 2015 13:12