Seminar med amerikansk periodonti-størrelse

Dr. Bruce Pihlstrom bidro med kunnskap om design av forskningsprosjekter og opprettelse av kliniske forskningssentre, da han foreleste på OD fredag 18.9.

Dr. Bruce Pihlstrom foreleste for studenter, ansatte og alumni i Auditorium 1 ved IKO. Foto: Hilde Zwaig Kolstad, OD/UiO.

Dr. Pihlstrom er en velkjent internasjonal forsker innenfor periodonti og klinisk forskning, og har også fungert som rådgiver for amerikanske helsemyndigheter. Han er professor emeritus ved Universitetet i Minnesota, men arbeider nå privat som konsulent innen forskning på munnhelse. I tillegg til forskningskarrieren, har han også vært redaktør for diverse tann- og munnhelsetidsskrift.

Både yngre og mer erfarne forskere fra OD møtte opp på arrangementet, og blant publikum var det også alumni. Seminaret var del av forskernettverket Klinisk Forskningsforum.

Design av forskningsprosjekter

På Pihlstroms agenda før lunsj stod «Design, operation and interpretation of clinical research». Pihlstrom viste sine poenger med egne og andres eksempler, men understreket nøye at alle synspunkter kun er hans egne, og at de ikke kan tilskrives noen av hans tidligere arbeidsgivere. Han gjentok ett viktig forskningsprinsipp: – Klinisk forskning er morsomt, men man må trå varsomt, for den kommer til å utfordre paradigmer.

Etter lunsj foreleste Pihlstrom om hvordan opprette et klinisk forskningssenter: «Opportunities and challenges in  establishing a clinical research center».

Hyllet «Sig»

Tross det internasjonale tilsnittet startet Pihlstrom seminaret med en hyllest til en ekte OD-alumni. Sigurd Ramfjord, eller «Sig» som han åpenbart gikk som i USA, veiledet Pihlstrom under hans masterstudier ved Universitetet i Michigan. Norsk-Amerikaneren har satt internasjonale spor etter seg når det gjelder utviklingen av periodonti som fagfelt, og står bak toneangivende publikasjoner. – We all owe a lot to Sig, avsluttet Pihlstrom innledningen sin med, før han gikk over på sine egne temaer.

Gikk du glipp av seminaret? Ta kontakt med Johan Caspar Wohlfahrt så kan du få utskrift av Pihlstroms slides!

Emneord: forskningsdesign, Klinisk forskning, periodonti Av Hilde Zwaig Kolstad
Publisert 23. sep. 2015 10:14 - Sist endret 23. sep. 2015 10:14