De odontologiske samlingers venner er stiftet

Torsdag 5. februar 2015 ble De odontologiske samlingers venner stiftet. Møtet ble avholdt i fakultetets lokaler. På møtet var flere som utrykte et ønske å arbeide videre med å ivareta samlingen.

Edward B. Messelt fortalte om samlingens historie. Foto: Håkon Størmer

De odontologiske samlinger ved Universitetet i Oslo er et nasjonalt registrert museum med museumssignaturen DOS.

Det er den største samling av odontologisk dokumentasjon her i landet. Dette gjelder fysiske gjenstander inkludert bøker samt bilder

De odontologiske samlingers venner er en forening som gjennom kontingent eller på annen måte ønsker å bidra til at samlingen holdes i hevd og forblir et nasjonalt fagklenodium som standen kan være stolt av.

Årskontingenten for 2015 ble på møtet satt til 250 kroner for private og kroner 500 for firma.

Interimsstyre valgt

På møtet ble det lagt frem forslag til interimsstyre som skal arbeide frem til avholdelse av ordinær generalforsamling til høsten. Følgende personer ble valgt inn.

• Tannlege Oddvar Sørbye, Sarpsborg
  • Fotograf Håkon Størmer, Nittedal