Odontologi- og tannpleierstudentene synes studiet er engasjerende og utfordrende

Studiebarometeret.no er en nettportal som viser studentenes oppfatninger om studiekvalitet i studieprogrammer ved norske høyskoler og universiteter. Undersøkelsen sendes ut til 2. års bachelorstudenter, 2. års masterstudenter og 5. års studenter på mastergradsutdanninger som er 5 år eller lengre.

Nye lokaler gir studentene gode treningsmuligheter. Foto Per Gran, UiO/OD

Tall fra Studiebarometeret bygger på en nasjonal spørreundersøkelse.

Undersøkelsen gir fakultetet svært nyttige tilbakemeldinger på hvordan studentene opplever kvaliteten i studiene.

Tallene baserer seg på data fra 2014. Svarprosenten for odontologistudentene var 41%, og 65% for tannpleierstudentene.

Studiebarometerets tall fra 2014 viser at bachelor- og masterstudentene generelt er godt fornøyd med studiene i Oslo.

Undersøkelsen gir også fakultetet gode innspill på hva som kan forbedres, og som vi vil ta med oss videre i arbeidet med å utvikle studietilbudet.

Både bachelor- og masterprogrammet kombinerer praktiske ferdigheter og teoretiske kunnskaper, og du får kontakt med pasienter tidlig i studiet. Fakultetet har i utdanningene fokus på å etablere god kontakt mellom lærer og student slik at vi kan tilby våre pasienter best mulig behandling.

Utfordrende studier med et stort læringsutbytte

Studiebarometeret viser at studentene synes studiet er både engasjerende, faglig utfordrende og er satt sammen av emner som henger godt sammen. Undersøkelsen sier også at studiene i Oslo gir god teoretisk kunnskap, svært gode kliniske ferdigheter, samt gode evner til å jobbe selvstendig og kommunisere med pasient.

Studier som er svært godt tilrettelagt for yrkeslivet

Studentene i undersøkelsen gir svært gode tilbakemeldinger på at studiet er relevant og at utdanningen vil gi svært gode jobbmuligheter. Studiet gir studentene kunnskaper og ferdigheter som er viktige for flere ulike yrker, samt at studentene føler at studiet gir dem gode kliniske ferdigheter til bruk senere i arbeidslivet.

Studentene er også godt fornøyd med det faglige utbyttet av sin praksis under studiet og hvordan de ble forberedt på praksisopplæringen.

Et godt faglig og sosialt læringsmiljø

Undersøkelsen viser også at det er et godt sosialt miljø blant studentene på studieprogrammene. Odontologistudentene fremhever også det faglige miljøet blant sine medstudenter som godt.

Publisert 3. feb. 2015 14:21 - Sist endret 3. feb. 2015 15:36