Odontologisk fakultet flytter til Gaustad

Regjeringen har bestemt at Odontologiske fakultet skal flyttes til NEMKO-tomten i Gaustadbekkalleen. Det bestemte regjeringen i dag.

Regjeringen har bestemt at Det odontologiske fakultet skal flyttes til NEMKO-tomten bak ferdighetssenteret, til venstre i bildet. Det plasserer fakultetet også i nærhet til Ferdighetssenteret (t.v.) og Domus odontologica (t.h.). Foto: Per Gran, OD/UiO.

Pål Barkvoll, dekan ved Det odontologiske fakultet. Foto: Hilde Zwaig Kolstad, OD/UiO.

– Jeg er glad for at beslutningen nå endelig er tatt, og at vi har kommet til en god konklusjon. Beliggenheten nær Blindern og Rikshospitalet er ideell for å sikre fortsatt tannhelseutdanninger og -forskning av høy internasjonal klasse, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen i en pressemelding.

Dekan Pål Barkvoll er svært glad for regjeringens beslutning: – Dette er en veldig god nyhet. Vi har jobbet for dette i mange år og lenge understreket viktigheten av at fakultetet også plasseres nærmere det kommende Livsvitenskapsbygget og vårt eget Institutt for oral biologi. At regjeringen nå har bestemt seg markerer starten på en ny, spennende fase i arbeidet for nytt klinisk odontologisk bygg.

Les mer i Uniforum.

Av Hilde Zwaig Kolstad