English version of this page

INTPART-tildeling til Petersen

Institutt for oral biologi mottok nylig en betydelig tildeling til nok et prosjekt professor Fernanda Petersen skal lede.

Fernanda Petersen. Foto: ©OD, UiO/Per Gran.

Gjennom utlysningen «Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning, forskning og innovasjon» (INTPART) får Petersen og kollegene ved IOB 4,5 millioner kroner fra Norges forskningsråd (NFR). Tildelingen går til forsknings- og undervisningsprosjektet: «Enhancing world-class research and education in biofilm and antibiotic resistance by strengthening cooperation between Norway-Brazil-USA».

Prosjektet inkluderer både forskning og undervisning, og er et samarbeid med brasilanske og amerikanske institusjoner. Hovedmålet er å få til langvarig og fremragende forskningsundervisning som setter fokus på globale forpliktelser for å redusere bruken av antibiotika, og finne innovative løsninger for å bekjempe antibiotikaresistens.

Internasjonalt samarbeid

– Prosjektet bygger på et mangeårig samarbeid jeg har hatt med Professor George Chen ved Forsyth Institute i Cambridge, og Professor Don Morrison og Professor Michael Federle ved University of Illionois at Chicago, i USA, forteller hun.

Hun har også i mange år hatt kontakt med Professor Jaime Cury og Føresteamanuensis Antonio Pedro Ricomini Filho ved Universitetet i Campinas-Piracicaba i Brasil.

– Det har vært mange utvekslinger og besøk mellom disse, og nå er jeg glad samarbeidet og fagfeltet kan styrkes under Intpart programmet, sier hun.

For bare noen uker siden, ble det klart at Petersen også får NFR-støtte til et forskningsprosjekt i samarbeid med Folkehelseinstituttet og Oslo Universitetssykehus, som skal undersøke antibiotikaresistens hos premature barn i India og Norge.

Emneord: INTPART, antibiotikaresistens, Biofilm, tildeling, NFR Av Hilde Zwaig Kolstad
Publisert 28. nov. 2017 15:56 - Sist endret 6. aug. 2019 10:21