Forskningsmetode

Program for kurset i forskningsmeotode.

Desember 2010

Formålet med kurset er å gjøre kandidatene kjent med grunnleggende prinsipper for vitenskapelig aktiviteter:

  • Design og gjennomføring av kliniske studier, epidemiologiske undersøkelser og dyre- og laboratoriestudier.
  • Grunnlaget for evidens-basert praksis.
  • Opplæring i kritisk lesning av vitenskapelige artikler.
  • Lovverk og regulering av forskning på mennesker
  • Markedsføring og produktutvikling av materialer og utstyr. 

Kurset gir 18 timer.

Delforelesninger

  • Design, prinsipper og grunnleggende aspekter ved vitenskapelige arbeider. Evidens-basert klinisk praksis. Utdeling av oppgaver (Dag Ørstavik)
  • Innovasjon og patentering (Innova2: Katrine Rese Shadidi og Kirsten Stangebye).
  • Artikkeleksempler med kritikk av design/metode fra Fakultetets forskningsvirksomhet: Dyreforsøk (Hans Jacob Rønold), laboratorieforskning (Jørn Aas)
  • Regelverk for klinisk forkning (Pål Barkvoll)
  • Kliniske forsøk (Odd Karsten Koldsland) 
  • Regulative aspekter ved odontologiske biomaterialer (Jon E. Dahl)

Selvstudium/oppgave

Et sentralt ”dogme” fra hver fagavdeling skal defineres, og kandidatene fra hver fagavdeling skisserer om og i hvilken grad dette har et evidensbasert grunnlag.

 

 

Publisert 21. des. 2010 14:04