Fargeuttak

DETTE TRENGER DU:

  • Vita 3D Master (VITA GmbH) fargeprøver
  • Godt dagslys
  • Pasient speil.

FORUTSETNING:

Kjennskap til relaterte prosedyrebeskrivelser.

PROSEDYRE

Fargeuttak :

  • Pasienten befinner seg i godt lys, aller helst dagslys. Lampa i nyere uniter er et godt alternativ ved mangel på dagslys.
  • Anteriore tenner har naturlig lysere farge, posteriore tenner mørkere farge. Dette bør tas med i vurderingen ved valg av farge.
  • Husk at dehydrerte tenner blir lysere, derfor bør farge tas ut i starten av en seanse. (tennene kan også temporært endre farge etter behandling.)
  • Individuelle karakteristika som skygge, krakkeleringer kan tas med i ordreseddelen.
  • Incisal translusens kan se normalt ut på unge pasienter, men ikke på eldre.
  • Farget retraksjonstråd bør ikke legges før fargeuttaket. Både fargen fra tråden samt endringer i gingivafargen påvirker tannens farge
  • Bedøvede tenner vil virke noe lysere på grunn av en lavere blodforsyning, spesielt ved bruk av adrenalin-holdig anestesi. Fargeuttak bør derfor utføres før eventuell anestesi.
  • Påse at alle fargeomgivelsene rundt deg er nøytrale. Sterke farger forårsaker (komplementær-) fargekontrast og gir upresist fargeuttak. Sørg derfor for å: Fjerne eventuell leppestift og make-up Dekke over fargerike klær med en nøytral farge
  • Hvis du er i tvil om eventuell overflatemisfarging på tennene, bør disse rengjøres med pimpstein før fargevalget.
  • Observér fra ca 50 cm, og se både forfra og skrått fra sidene. Tannen skal være fuktig ved fargeuttak.

Velg alltid fargelyshet først

Det kan være en fordel å vende incisalkanten på fargeprøvene mot tennenes incisalkant fordi den incisal skyggen har størst innflytelse på fargens fargelyshet. I tillegg reduseres risikoen for at tannens hovedfargetone påvirker fargeuttaket

  • Begynn sammenlikningen mot den mørkeste fargegruppen
  • Bruk ikke mer enn 2 sekunder på å danne et førsteinntrykk av tennenes fargelyshet
  • Fikser øynene på en nøytral farge i 10 sekunder(helst lys grå, eventuelt lys blå)
  • Gjenta prosessen flere ganger til riktig fargegruppe (fra 1 til 5) er bestemt
  • For enkelte kan det hjelpe å knipe øynene nesten helt sammen for å kunne vurdere fargelyshet

Velg deretter fargeintensitet

  • Selekter midtraden ("M") i fargegruppen og sammenlign mot tennenes midtpartifarge
  • Bestem raskt (3 til 8 sekunder) hvilken av de tre prøvene i M-raden som har mest kompatibel fargeintensitet. Øynene vil raskt akkomodere seg og persepsjonen av fargeintensitet forsvinner.
  • Se på en nøytral fargeoverflate i ca 10 sekunder mellom hver observasjon.
  • Gjenta prosessen flere ganger til fargeintensitet er bestemt.

Velg til slutt fargetonen

  • Det vil si om fargen tenderer mot gult (L) eller mot rødlig (R).
  • Gjenta prosessen flere ganger til fargeintensitet er bestemt.
    Ofte er førsteinntrykket det mest korrekte ved fargetonevalg.

Alle fargeprøvene i 3D Master blir angitt i henhold til: fargelyshet-fargetone-fargeintensitet. Fargeprøvene er horisontalt organisert etter fargelyshet.
Den lyseste gruppen er til venstre (Valør 1) og den mørkeste til høyre (Valør 5).
Det er fem hovedgrupper hvor alle prøvene innen gruppen har den samme fargelysheten, og de består av henholdsvis 2, 7, 7, 7 og 3 fargeprøver.
Innen hver hovedgruppe tenderer fargeprøvene til venstre mot lys gult (angitt med L), eller mot rødaktig (angitt med R) eller ingen av delene (angitt med M).

Vertikalt er fargeprøvene organisert etter fargeintensitet.
De nederste fargeprøvene har mest fargeintensitet (verdi 3) og de øverste minst fargeintensitet (verdi 1).
Med andre ord er den lyseste fargeprøven i 3D-Master 1M2 (1M1 eksisterer ikke) og den mørkeste 5M3.
Det er ekvidistanse mellom alle fargeprøvene.
Dette betyr at det er mulig å interpolere mellom verdiene hvis man ikke finner den eksakte fargen.

Verifiser fargevalget

  • Vurder fargeprøven under ulike situasjoner, eksempelvis ved leppe-retraksjon kontra leppe ned, fuktig og tørr tann, med belysning fra ulike vinkler, samt med observasjon fra ulike vinkler. Be også pasienten presse tungen mot lingualflaten hvis det skal fremstilles en fortannskrone
  • Dersom det er vanskeligheter med valget mellom to alternativer - velg prøven med lavest fargeintensitet og fargelyshet (dvs. det lyseste alternativet). Dersom det viser seg at fargen blir feil kan dette korrigeres lettere enn hvis kronen blir for mørk.
  • Hvis man er i tvil om fargetone kan med fordel hjørnetennene studeres fordi de har høyest fargeintensitet av samtlige tenner. Overkjeve-incisivene har tilsvarende fargeintensitet som premolarene. Underkjeve-incivene har vanligvis mindre fargeintensitet enn overkjeveincisivene.
  • Konferér med pasienten om ditt valg av farge. Involvér en kollega hvis dere er i tvil

Laboratorieinformasjon før ferdiggjøring

Beskriv farge, form og overflatestruktur til tanntekniket

  • Vær så detaljert som mulig. Alle informasjonsbiter er til hjelp for tanntekniker.
  • Husk alle former for karakterisering. På eldre pasienter er det mer vanlig med en eller form for karakterisering i forhold til ingen karakterisering. Karakteriseringen må samtidig harmonere med grad av illudert tannslitasje.

Spesifiser alltid:

  • Glansen på tannen
  • Overflatestrukturen (ujevn eller jevn)
  • Translusens

Proksimal skisse med angivelse av tykkelse på emaljen buccalt og incisalt. Eventuelle spesielle fargekarakterisering av dentinet. Hvis det er mulig kan det med fordel tas et bilde av tannen sammen med fargeprøven

Beskriv hvilken avgrensning kronen skal ha mot prepareringen cervikalt, spesielt på buccalflatene

Et avtrykk eller studiemodell av de anteriore tennene i over- og underkjeven er til stor hjelp for tanntekniker for å fastslå artikulasjonen. Den resulterende modell vil vise eksempelvis:

  • incisal slitasje - hvilket utelukker grå eller blålig translusens incisalt
  • trangstilling -som bestemmer graden av mørkere brunlig skygging approksimalt
  • overflatenes kurvaturer relatert til nabotennene og antagonistene

Denne prosedyren bygger på:

Kalsson S, Nilner K, Dahl B (eds).  ”A textbook of fixed Prosthodontics. The Scandinavian approach”. Stockholm: Förlagshuset Gothia, 2000:
David Barlett and David Ricketts “Indirect restorations” (2007) Chap 6. p:85-86.
Bernard GN Smith, Leslie C Howe. “Planning and Making Crowns and Bridges (2007) Chap 6. p:124-127.

Materialer som benyttes ved IKO:

Publisert 8. des. 2010 16:01 - Sist endret 8. des. 2010 16:05