Forskningstorget

Temaet for Det odontologiske fakultet sin bod under årets forskningstorg er «Verdien av spytt».

Har du noen gang vært så tørr i munnen at det er som om tungen sitter fast i ganen? Da hjelper det å drikke litt, svelge noen ganger og så føles munnen fin igjen, og du tenker ikke mer på det. Men hva skjer dersom du ikke lenger har nok spytt i munnen?

Illustrasjon av en åpen munn der tungen er en sprukken ørken
Illustrasjon: Margit Selsjord, OD/UiO.

Hva er spytt? Er det bare vann? Og hva bruker kroppen det til? Og kan tungen virkelig sitte fast i ganen?

Hvordan lager kroppen spytt? Har alle mennesker like mye spytt? Og hva skjer dersom man ikke lenger har nok av det?

Føles det som om man har en ørken i munnen da?

Ta med familien og lær mer om verdien av spytt! Møt forskere, studenter og andre ansatte ved Det odontologiske fakultet ved bod nummer 13.

Åpningstider:
Lørdag:  09.00-17.00
Søndag: 10.00-17.00

Her kan dere gjenoppleve ODs bod ved fjorårets forskningstorg.

Emneord: forskningsdagene, Forskningstorget, spytt
Publisert 12. sep. 2017 09:44 - Sist endret 31. jan. 2022 11:40