Fikk ungdom interessert i akademia

Fredag 5. juni holdt Lara A. Aqrawi et foredrag om forskningsetikk og vitenskap for elever ved St. Olavs Videregående skole i Stavanger.

Postdoktor ved IKO, Lara A. Aqrawi, i midten, omringet av elever fra St. Olavs Videregående Skole i Stavanger. Foto: St. Olavs Videregående Skole.

Aqrawi, som er postdoktor ved IKO, var invitert av skolen til å fortelle om sine erfaringer og inspirere elevene til å ta fatt på en akademisk karriere etter endt skoleløp.

Bakgrunn fra skolen

Lara A. Aqrawi mottok blomster fra Fiona Andvik, koordinator for IB-linjen. Foto: St. Olavs Videregående Skole.

Det var andreklassingene ved skolens International Baccalaureate (IB)-linje som var publikum for foredraget. – Denne linjen legger spesielt vekt på kritisk tenkning og underviser i en rekke disipliner som er særlig viktige i akademia. For eksempel får elevene god trening i å holde presentasjoner og de forberedes på utdanning og jobber i et internasjonalt miljø, forteller Aqrawi.

Hun har bakgrunn fra Irak, England, Malaysia og Norge, og var selv elev ved St. Olavs IB-linje for femten år siden. – Som elev på IB-linjen lærer man å utfordre idealer og stereotypier, og tenke kritisk til både lærebøker, nyheter og samfunnet generelt, legger hun til. Tittelen på foredraget var “Research ethics and the pursuit of scientific knowledge” og det blir gjort tilgjengelig på St. Olavs Videregående sine hjemmesider.

Greide å inspirere

Elevene ved St. Olavs, de fleste av dem realfagselever, så ut til å bli inspirert, ifølge Aqrawi. Etter hennes 40 minutter lange foredrag ble hun sittende igjen i ytterligere én time for å svare på spørsmål. De rundt 60 ungdommene var nysgjerrige på hvilke etiske dilemmaer og andre utfordringer postdoktoren har støtt på i sin karriere. De ba også om råd – om hvordan takle akademiske utfordringer og mer generelle problemstillinger.

Ønsker å starte Munntørrhetklinikk

Aqrawi er for tiden postdoktor ved Avdeling for oral kirurgi og oral medisin, IKO, og forsker på Sjögren’s syndrom og autoimmunitet. Forskningsgruppen ledes av professor Janicke Liaaen Jensen i samarbeid med blant andre IOB, Oslo Universitetssykehus og Tørreøyneklinikken. De arbeider med å etablere en Munntørrhetklinikk i samarbeid med andre klinikere og forskere ved fakultetet. Gjennom postdoktorprosjektet ved UiO skal Aqrawi i tillegg reise til Boston og samarbeide med Harvard Medical School og Boston University.

Foredraget fredag 5. juni var i Forskningsrådets ånd, som oppfordrer forskere til i større grad å nå ut til offentligheten gjennom populærvitenskapelig formidling av egen forskning.

Aqrawi forsøker allerede å nå ut til et bredere publikum fra bloggen sin Lara’s little B cells.

Av Hilde Zwaig Kolstad
Publisert 8. juni 2015 13:02 - Sist endret 8. juni 2015 13:07