Null-hull generasjonen finnes ikke

Mandag 14. oktober er Verdens kariesfrie dag. Fokus i år er å begrense sukkerinntak hos barn under 2 år for å kunne gi forutsetning for bedre helse og tannhelse gjennom livet.

Bildet kan inneholde: person, barn, ansikt, baby, ansiktsuttrykk.

Foto: ACFF

– Karies er verdens fjerde vanligste sykdomstilstand, og rammer barn og voksne over hele verden, sier Tove Irene Wigen førsteamanuensis ved Det odontologiske fakultet ved Universitet i Oslo.  Det er dessverre en utbredt misforståelse at norske barn ikke får hull i tennene.

Sammen med forskerkollega Ingvild Johnsen Brusevold er hun opptatt av å knuse myten om at vi har en generasjon med norske barn som ikke har hull i tennene.

– I dag har 19 % av alle 5-åringer hull i en eller flere tenner, og hele 5 % har hull i mer enn fire tenner, utdyper Brusevold. Blant dagens 18-åringer har 3 av 4 hatt hull i tennene. Det finnes barn i Norge i dag som har problemer med å tygge og smile på grunn av dårlige tenner, noen har smerter og tannbyller.

Tema for årets verdens kariesfrie dag er sukkerinntak hos småbarn.

– Vi vet at småbarn som får mye sukker tidlig, fortsetter med høyt sukkerinntak, sier Wigen Det  er uheldig ikke bare for tannhelsen, men også for helse generelt og risiko for senere helseproblem.  Det er derfor ønskelig å redusere sukkerinntak hos småbarnUndersøkelser fra Norge har vist at allerede ved 2 års alder er det noen barn som har hull i tennene og har uheldige tannhelsevaner. Barn som hadde hyppig sukkerinntak ved 2 års alder hadde flere tenner med hull ved 5 år enn andre barn. Studien viste også at barn som hadde hull ved 2 års alder fikk også flere tenner med hull i perioden 2 til 5 år enn barn som ikke hadde hull ved 2 års alder.

Professor i karilogi Alix Young Vik sier at de aller fleste beholder tennene sine livet ut, og  at norske tannleger er godt kjent med  at sykdom ofte medfører dårlig ivaretakelse av munnen og tannhelsen, og at  mange medisiner kan gi munntørrhet, noe som igjen øker faren for hull.

– Men altfor ofte glemmes munnen, tannhelsen forringes og dette resulterer i dårligere livskvalitet,sier forskerene Samarbeid på tvers av fagprofesjoner må til for å forhindre dette, sykepleiere og annet helsepersonell må tenke på munnstell som en naturlig del av personlig hygiene og helseatferd.

Oppfordringen fra forskerne er klar:  –Karies er en sykdom som kan forebygges. Livslang god munnhelse er målet , la oss strekke oss litt lenger for å få til dette. Det er fullt mulig!

Publisert 11. okt. 2019 15:35 - Sist endret 11. okt. 2019 15:35