Syrlig drikke etser vekk tannemaljen

Mye kan tyde på at syreskader er noe som bør bekymre langt flere enn bare å tenke på hull i tennene. En omfattende studie fra Det odontologiske fakultet viser at syrlige drikker, som i stor grad konsumeres av barn og unge i Norge, gir store syreskader.

Forekomsten av sykeskader globalt ligger på 30 prosent.  Blant 18-åringer i Oslo er forekomsten på 34 prosent, mens i Rogaland er den på hele 60 prosent.  Det er forskerne Amer Sehic og Aida Mulic, som står bak den ferske studien av syreskader, svært bekymret for.

Det er forskerne Aida Mulic og Amer Sehic som står bak den ferske studien av syreskader. Foto NIOM  og OD/UIO.

Skadelige sure drikker

–  Man kan få syreskader av nesten all smaksatt drikke, bortsett fra melk og vann, forklarer Mulic. Svært mange drikker mye lettbrus, og tror at dette er sunt, siden det inneholder få, eller ingen kalorier, men sannheten er at denne drikken er svært uheldig for tennene.

I tillegg rapporterer forskerne om at sportsdrikker også utgjør et stort problem, ikke minst fordi man har mindre spytt i munnen når man trener. Den nye trenden hvor idrettsutøvere skyller munnen og deretter spytter sportsdrikken ut, er også bekymringsfull. Dette kan gjøre problemet med syreskader enda større, fordi sportsdrikken og syren kan ha lenger virkningstid i munnen sammenlignet med dersom man hadde svelget alt med en gang.

– Utviklingen er alarmerende, både med tanke på omfanget, men også at dette gir permanente tannskader – nedslitt emalje kan ikke vokse ut igjen, sier Amer Sehic.

bilde av syreskadde tenner
Her ser man hvordan emaljen blir etset bort av Coca Cola og Redbull. Foto OD/UIO.

Ny vitenskapelig modell

Innen det odontologiske fagmiljøet har man lenge visst at sure drikker kan gi syreskader, men det har aldri vært gjennomført en så systematisk studie som kan si noe om hvor skadelig sure drikker faktisk er. Nå har imidlertid Sehic og Mulic etablert en ny vitenskapelig modell, som ikke bare bekrefter at sure drikker gir syreskader, men viser også hvor omfattende skadene på tennene er.

– Tidligere er det gjort mange studier på lab-benken, ved at man legger en tann oppi syreholdig drikke, og ser hva som skjer, sier Sehic. Men problemet med disse studiene, er at de er langt fra virkeligheten.  Det har manglet en modell som faktisk kan vise hva som skjer med tenner i et virkelig miljø, forklarer Sehic.

Ved å bruke laboratoriemus, var det mulig for forskere å studere effekten ulike syrer hadde på tennene i en munnhule.

Svært skadelig med Coca Cola

Funnene var oppsiktsvekkende. For det første kunne forskerne nå med en ny vitenskapelige tyngde slå fast, at syreholdig drikke virkelig er svært skadelig for tennene. Men de kunne også vise hvor mye de forskjellige drikkene skadet tennene, ved at de kunne måle substanstapet på tennene.  De fant for eksempel ut at Coca cola var den drikken som gav aller mest syreskader sammenlignet med for eksempel Red bull. Etter seks uker hadde musetennene som drakk Coca cola blitt brutt ned hele 34 prosent, mens tennene til musene som fikk Red bull hadde 18 prosent nedbrutt tannsubstans.

–– Vi håper at den etablerte dyremodellen fra denne studien vil gi oss flere svar i våre fremtidige studier, sier Sehic. Både for å få bedre forståelse av årsakssammenhengene på hva som gir syreskader, men også for å kunne være i stand til å intervenere og behandle skadene på en mer effektiv måte enn det som er situasjonen i dag. Dessverre vet vi fortsatt for lite om både spyttets beskyttende betydning og effekten av fluor i bekjempelse av syreskader.

Her kan du lese intervjuet som forskerne gav til Aftenposten: https://www.aftenposten.no/100Sport/sprek/Slar-alarm-etter-ny-studie-Syrlig-drikke-etser-vekk-tannemaljen-pa-fa-uker-Slik-kan-det-unngas-265501b.html

Her er link til studien: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=New+animal+model+of+extrinsic+dental+erosion-Erosive+effect+on+the+mouse

Av Astrid Skiftesvik Bjørkeng
Publisert 20. apr. 2020 10:39 - Sist endret 4. apr. 2024 09:58