-
Torgersen, Gerald
(2024).
Fra Kunstig Intelligens til ekte strålevernkompetanse: AI som Veileder i strålevern og strålefysikk.
Vis sammendrag
Mål:
I dette pilotprosjektet utforsker vi anvendelsen av en chatbot basert på avanserte språkmodeller (Large Language Model, LLM) som en pedagogisk assistent for tannhelsestudenter. Disse studentene står overfor utfordrende temaer som stråling, strålevern og radiologisk teknologi, som ofte oppleves som teoretisk komplekse. Med tanke på at eksamensresultatene ikke speiler det ønskede læringsnivået, sikter vi mot å implementere chatboten som en konstant tilgjengelig personlig læringsassistent (24/7/365) for å forbedre forståelsen og læringsutbyttet. Forskning har vist at personlig veiledning, som en-til-en undervisning, kan ha en betydelig positiv effekt på læring.
Materiale og metode:
Vi benytter oss av en rekke metoder, inkludert anvendelse av kommersielle LLMs (med databehandleravtaler som tilfredsstiller GDPR) tilpasset med spesifikke instruksjoner og matet med fagrelatert innhold samt studentenes forespørsler. På lengre sikt planlegger vi også å finjustere (fine-tune) åpen kildekode LLMs med fagrelevant materiale. Vi har utviklet en spørsmål-og-svar-database ved å bruke dokumenter fra Direktoratet for strålevern og atomtrygghet (DSA), myndighetenes retningslinjer, våre egne undervisningstekster, samt andre åpne kilder på norsk innen dette feltet. Kommersielt tilgjengelige LLMs (som GPT-4, Claude 2 og Bard) har blitt brukt for å generere eksempler til databasen.
Gjennomføring:
Vi testet bruken av LLM som læringsassistent på en studentgruppe som arbeidet med spesifikke oppgaver. Deres resultater og opplevelser vil bli analysert for å evaluere effektiviteten
Presentasjon:
Jeg vil gi en kort, men grundig innføring i språkmodeller, hvor jeg utforsker deres funksjonalitet og ulike metoder for å finjustere dem for spesifikke bruksområder. Videre vil jeg diskutere prosessen rundt produksjonen og anvendelsen av treningsdata for disse modellene. Avslutningsvis presenterer jeg de utfordringene jeg har møtt, mine erfaringer så langt, og de oppnådde resultatene.
-
Torgersen, Gerald; Mavroudi, Anna & Torp, Monica Jeanette Wicksell
(2023).
KI-assistert Læring: Språkmodeller som undervisningsassistent.
Vis sammendrag
Tannleger og tannpleiere trenger kompetanse i stråling, strålevern og radiologisk teknologi i sin yrkesutøvelse. Derfor er det en del av pensum i deres studium i oral radiologi. Mange studenter opplever dette emnet som krevende. For å støtte læringsprosessen, utforsker vi bruk av en KI-verktøy, drevet av avanserte språkmodeller, for å forstå disse komplekse temaene.
Språkmodeller kan noen ganger generere misvisende informasjon, en utfordring kjent som "hallusinering". Dessuten mangler de ofte spesialisert fagkunnskap. For å møte disse utfordringene, har vi utviklet et norskspråklig datasett spesifikt for vårt fagfelt. Dette datasettet hjelper oss å skreddersy språkmodellene til våre behov. Vi bruker en tilpasset versjon av OpenAI GPT-4, driftet av UiO og kompatibel med GDPR, som integrerer vårt datasett for å gi mer presise svar på studentenes spørsmål. Dette sikrer at studentene får bedre veiledning enn hva standard språkmodeller kan tilby.
Vi skal prøve dette verktøyet med første års bachelorstudenter i tannpleie, hvor de vil benytte det i arbeidet med korte essayoppgaver. Verktøyet vil være tilgjengelig for utvalgte oppgaver. Vi vil evaluere studentenes erfaringer med verktøyet gjennom intervjuer og eventuelt spørreskjemaer. Vi vil også analysere oppgavesvarene for å identifisere eventuelle forskjeller som kan tilskrives bruken av KI.
På Utdanningskonferansen vil vi ha med oss en laptop der vi kan demonstrere systemet vårt og deltakere kan også selv prøve det. Vi håper å få interessante diskusjoner med kolleger rundt både de tekniske og de pedagogiske sidene av prosjektet.
-
Torgersen, Gerald; Javed, Ayesha & Gustavsson, Miriam
(2023).
Drill, fill, chat …Kunstig intelligens – noen erfaringer fra odontologisk fakultet.
Vis sammendrag
Erfaringer fra lærer og to studenter i bruk av ChatGPT til undervisnings- og læringsrelaterte aktiviteter.
-
Torgersen, Gerald
(2023).
Happy Teacher, Happier Students - Boosting Learning Outcomes in Theoretical Subjects with a Dash of Entertainment and a Pinch of AI Magic.
Vis sammendrag
Teaching radiation physics, radiation protection, and radiological technology can be challenging, as students may not always share the same passion for these subjects as their educators. This workshop aims to share and explore methods that make these subjects more engaging and accessible for students, with a particular focus on orthodontic applications. Creativity, technology, and the incorporation of AI tools will be central to our approach.
-
Torgersen, Gerald; de Lange, Thomas; Ahlqvist, Jan; Levring Jäghagen, Eva & Møystad, Anne
(2022).
A comparative study of students perceptions of post-exam feedback in oral radiology - A teachers experience.
Vis sammendrag
Introduction
Post-exam feedback aims to provide students with insight into their performances and enable them to identify knowledge gaps to guide further learning. According to a survey, giving post-exam feedback is mandatory in half of the responding universities in Europe. The aim of this study was to assess dental hygienist students’ perceptions of their learning gains from post-exam sessions in a university with (Umea) and without (Oslo) mandatory post-exam feedback and to compare differences in arrangements with the purpose of improving the quality of post-exam feedback.
Materials and Methods
The sessions were carried out among dental hygienist students from Umea University, Sweden and from University of Oslo, Norway. The post-exam feedback in Umea was given simultaneously with the
exam results, while the session in Oslo was held after the students had received their results. The study was based on a qualitative approach, with two student focus group interviews conducted in each study context (Umea, n=13/Oslo, n=5). All the interviews were led by an unbiased external researcher. The interviews were transcribed verbatim, and a content analysis was performed to identify patterns in participant experiences and perceptions.
The teachers subjective experience and thoughts of the activity will be reported.
Results
(Preliminary) Students from both contexts, with and without previous experience, appreciated the post-exam feedback, citing the learning benefits by clearing up uncertainties and revealing knowledge gaps and misconceptions. Students from Umea reported a somewhat stressful experience having simultaneously received their grades and during the feedback session, a tension that was not reported in Oslo. Most students suggested that the post-exam feedback sessions should always be carried out and last longer.
Conclusions
Post-exam feedback appears to support student learning. The reported learning outcomes depend on how the session is organized and this requires further investigation.
-
Torgersen, Gerald R.
(2022).
Når fotonene danser - strålevern i praksis.
Vis sammendrag
Hva er egentlig røntgenstråling?
• Hvordan påvirker den mennesker?
• Og hvordan bruker vi den til å oppnå optimale
røntgenbilder med lavest mulig stråledose?
Disse spørsmålene krever kompliserte svar og kan
ikke dekkes på en halvtime. Dette blir en kort intro-
duksjon som forhåpentligvis både er lærerik og litt
underholdende.
Målet med foredraget er at du tar med deg noen nye
impulser som hjelper deg å jobbe sikrere og bedre når
du utfører røntgenundersøkelser.
MÅLGRUPPE:
Tannhelsekretærer
-
Young Vik, Alix ; Torgersen, Gerald R.; Giertsen, Elin & Skudutyte-Rysstad, Rasa
(2021).
Use of a student response system for teaching radiographic caries detection and treatment planning.
-
Markussen, Hege; Torgersen, Gerald R. & Møystad, Anne
(2021).
Alternative clinical practice using recorded video demonstrations for oral radiology - a pandemic measure.
-
de Lange, Thomas; Ahlqvist, Jan; Levring Jäghagen, Eva; Torgersen, Gerald R. & Møystad, Anne
(2021).
Students’ perceptions of post-exam feedback in oral radiology—A comparative study from two dental hygienist educational settings.
-
Torgersen, Gerald R.; de Lange, Thomas & Møystad, Anne
(2018).
Can the use of student created videos enhance learning in oral radiology? Student experiences based on a pilot study.
-
Torgersen, Gerald R. & Hol, Caroline
(2018).
Tannpleieren – en ekspert i strålevern.
Tannstikka : tidsskrift for Norsk tannpleierforening.
ISSN 1501-8636.
2018(2),
s. 8–14.
-
Torgersen, Gerald R.; Arvidsson, Linda Zamoline & Kristine, Wikan
(2017).
Workshop om strålevern i tannhelseprofesjonsutdanningene.
Tannstikka : tidsskrift for Norsk tannpleierforening.
ISSN 1501-8636.
s. 26–27.
-
-
de Lange, Thomas; Torgersen, Gerald R. & Møystad, Anne
(2017).
Digitising Summative assessment in dental education, benefits and challenges.
-
Torgersen, Gerald R.; Møystad, Anne & de Lange, Thomas
(2017).
Increasing clinical relevance in oral radiology through computerIncreasing clinical relevance in oral radio.
-
-
Torgersen, Gerald R.; Møystad, Anne; Hol, Caroline; Hellén-Halme, Kristina; Edén Strindberg, Jerker & Näsström, Karin
[Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen]
(2015).
CBCT constancy controls:
How user friendly is the new phantom? A pilot study.
-
Torgersen, Gerald R.
(2013).
Litt om stråling og strålevern.
Vis sammendrag
Kurs for tannhelsesekretærer og tannpleiere:
Litt strålefysikk og - biologi
Stråledoser
Regelverk
Praktisk strålevern
-
Hol, Caroline; Møystad, Anne; Hellén-Halme, Kristina; Torgersen, Gerald R. & Nilsson, Mats
(2013).
Workflow and experiences in Norwegian clinicsusing dental CBCT units: A questionnaire study.
-
Torgersen, Gerald R.
(2013).
Litt om stråling og strålevern for pedodontister.
Vis sammendrag
Forelesning innen temaene:
Strålebiologi
Stråledoser
Optimalisering innen dental radiologi
Med vekt på kommunikasjon med:
Foreldre
Barn
Gravide mennesker
-
Torgersen, Gerald R.
(2013).
Litt om stråling og strålevern.
Vis sammendrag
Kort forelesning innen temaene:
Litt strålefysikk og - biologi
Stråledoser
Regelverk
Praktisk strålevern
-
Nilsson, Mats; Torgersen, Gerald R.; Hellén-Halme, Kristina; Møystad, Anne & Hol, Caroline
(2013).
A Simple And Inexpensive Phantom For Quality Control Of CBCT Units.
-
-
-
Torgersen, Gerald R.
(2012).
Strålevern – ny forskrift – med bakgrunn.
-
Torgersen, Gerald R.
(2011).
Dental Cone Beam CT - Måling av doser og andre parametre QA - Dosesammenlikninger - Pasientdoser.
-
Torgersen, Gerald R.
(2011).
Bildekvalitetskontroll på maxillofaciale CBCT-enheter.
-
Torgersen, Gerald Ruiner & Hol, Caroline
(2009).
Cone Beam CT (CBCT) – en ny modalitet på vei ut til tannlegene.
Vis sammendrag
Vi gir en kort introduksjon til teknologien bak CBCT og introduserer noen apparater på markedet. Bruksområder innen maxillofacial radiologi presenteres. En kort status på dagens utbredelse og et anslag av planlagte innkjøp vil bli gitt. Vi ser litt på regelverket for bruk og ettersyn av ustyret, internasjonalt og nasjonalt. Teknologien er ny innen dentale klinikker, derfor mangler det rutiner og rettningslinjer for dosimetri, mottaks- og kvalitetskontroll.
Rollen medisinske fysikere skal spille i dette arbeidet diskuteres.
-
-
Torgersen, Gerald Ruiner
(2006).
Anisotrope universmodeller med materie og mørk energi.
Universitetet i Oslo.