Oppslag i Dagens Næringsliv

Amer Sehic og Tor Paaske Utheim har skrevet et oppslag i Dagens Næringsliv, med tittelen "En kur for blinde - også i fattige land".

Celler fra munnen kan gi blinde synet tilbake. Nå har vi funnet løsninger som gjør behandling mulig der problemet er størst: i utviklingsland. Stamcellene, som befinner seg i ytterkanten av øyets hornhinne, skal hjelpe overflaten til hornhinnen med å holde seg jevn og klar. Ved såkalt limbal stamcellesvikt er stamcellene blitt skadet. Det gjør at de ikke kan fornye hornhinnens ytterste lag. I stedet vokser andre celler inn over hornhinnen, som er øyets vindu, og gjør at den kan bli helt eller delvis tildekket. Dette forklarer redusert syn eller blindhet. Forskere ved Det odontologiske fakultet og Oslo universitetssykehus jobber med å utvikle metoder for å kunne spre behandlingen til pasienter i et mye større geografisk område enn tidligere. Ved å forske på de mest optimale betingelsene for å lagre og transportere det dyrkede vevet, vil man kunne gjøre behandlingsmetoden tilgjengelig på verdensbasis, og ikke bare nær dyrkingssentrene.

Les oppslaget her:  /iob/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2017/dn-presse.pdf

Publisert 22. sep. 2017 12:36 - Sist endret 22. sep. 2017 13:15