English version of this page

Aktuelle forskningssaker

Publisert 10. apr. 2024 15:34

For å opprettholde god helse er det viktig å kunne kontrollere betennelse uten å svekke immunforsvaret. Spesialiserte lipider spiller en viktig rolle i denne prosessen. I dette doktorgradsprosjektet undersøkte man effekten av et nyoppdaget spesialisert lipid som kan få betydning for vår forståelse av immunforsvaret.

Publisert 2. okt. 2023 15:59

Å forstå immunforsvaret vårt bedre har avgjørende betydning for å forstå og kunne behandle all form for sykdom. Noen områder av immunforsvaret vårt vet vi mye om, mens andre deler er nesten uoppdaget. Et område hvor det er store kunnskapshull, er immunforsvaret i den orale slimhinnen, men en doktorgrad fra Institutt for oral biologi er i ferd med å tegne opp et nytt kart.

Publisert 18. nov. 2022 09:31

Mateus Xavier de Queiroz er på et ph.d.-opphold med ett års varighet støttet med stipend fra INTPART-prosjektet som ledes av professor Fernanda Petersen og Research Council in Brazil. Han har bidratt i en større studie om antibiotikaresistens i samarbeid med ph.d. kandidat Navdeep Brar.

Publisert 12. nov. 2020 11:42

Ekstracellulære vesikler er små blærer som frigjøres av celler. De inneholder forskjellige typer biomolekyler, f.eks proteiner, nukleinsyrer og lipider, som er viktige for kommunikasjonen mellom kroppens celler, både ved normale fysiologiske prosesser samt ved sykdom. Derfor er det generelt en økende interesse for forskning på ekstracellulære vesikler.