Aktuelle forskningssaker

Schematic representation of gene regulation during competence in S. pneumoniae and S. mitis.
Publisert 27. mai 2019 14:27

Researchers from the Institute of Oral Biology (IOB) have recently published a mini review article discussing how bacteria from the mitis group of streptococci benefit from natural transformation and why this mechanism is of great importance for them as a group.

Oppsummerer hvorledes P. gingivalis kan tenkes å gi Alzheimer’s sykdom basert på ulike teorier som er fremsatt i litteraturen
Publisert 25. apr. 2019 13:46

Bakterien Porphyromonas gingivalis ser ut til å kunne spille en viktig rolle for utvikling av Alzheimers sykdom.

Barn får nesespray
Publisert 7. mars 2019 14:33

A groundbreaking research article sheds light on how the oral commensal Streptococcus mitis can be exploited to prevent pneumococcal infections.

Publisert 6. feb. 2019 10:47

A new perspective article highlights how bioinformatics tools can help us discover new genes and regulatory circuits in the networks of cell-to-cell-signaling in bacteria.

Publisert 4. feb. 2019 13:16

Stadig flere studier indikerer at periodontitt og Porphyromonas gingivalis kan være viktige faktorer ved utvikling av kreft i munnhule og mage-tarmkanal.

Publisert 28. jan. 2019 13:06

Oppdagelsen av en ny kommunikasjonsvei mellom patogene og ikke-patogene bakterier viser betydningen av å forstå kommunikasjon mellom bakteriearter.

Publisert 14. jan. 2019 11:06

A new combination of techniques for extracellular vesicle (EV) isolation is developed that is less complicated, time consuming, and harmful to the vesicles compared to existing methods.

Publisert 8. jan. 2019 10:23

Bittesmå blemmer (vesikler) fra periobakterien Porphyromonas gingivalis inneholder bakteriens viktigste virulensfaktorer. Disse vesiklene, som frigjøres fra bakterien, kan på grunn av sin størrelse, trenge inn i hjernen og utløse lesjoner typiske for Alzheimers sykdom.

Publisert 13. des. 2018 14:31

Mye kan tyde på at syreskader er noe som bør bekymre langt flere enn bare å tenke på hull i tennene. En omfattende studie fra Det odontologiske fakultet viser at syrlige drikker, som i stor grad konsumeres av barn og unge i Norge, gir store syreskader.

Publisert 26. okt. 2018 09:56

Stress fra lave konsentrasjoner av antibiotika påvirker bakterienes evne til å ta opp genmateriale(DNA) fra omgivelsene, og kan føre til både økt og redusert DNA-opptak.

Publisert 3. okt. 2018 11:19

Identifisering av bakterier fra munnhulen, og antistoffer mot disse, i hjerne/ryggmargsvæske fra pasienter med Alzheimers sykdom og andre former for demens.

Figur
Publisert 14. aug. 2018 15:28

Nye, og til nå ukjente, bindingspartnere for ephrin-B3 er proteoglykanene Agrin, Collagen XIII, Perlecan og CD44 (v3-v10).

Figur av citrullinering
Publisert 31. juli 2018 10:06

Citrullinering er et mulig bindeledd mellom periodontitt, leddgikt, arteriosklerose og Alzheimers sykdom.

Figuren viser fettstoffer som trenger inn i tannkjøttet
Publisert 23. juli 2018 13:18

Er sphingolipider og serin dipeptid lipider undervurderte virulensfaktorer hos Porphyromonas gingivalis?

Person får vaksinesprøyte i armen
Publisert 1. juni 2018 15:04

Vennligsinnede bakterier kan være en potensiell vaksine mot pneumokokkinfeksjoner, som forårsakes av bakterien Streptococcus pneumoniae.

Illustrasjon av hvordan vennligsinnet bakterie beskytter mot sykdomsfremkallende bakterie.
Publisert 29. mai 2018 15:15

Vennligsinnede bakterier beskytter luftveiene mot sykdomsfremkallende bakterier, og har et potensiale for å bli brukt til vaksine mot farlige bakterier.

Figur av fettstoffer/lipider
Publisert 3. mai 2018 16:52

Bakterier fra munnhule og tarm, såkalte Bacteroidetes, kan bidra til åreforkalkning gjennom avleiring i årene av fettstoffer fra disse bakteriene.

Forstørret foto av bakterier på blodskål.
Publisert 27. apr. 2018 13:40

Utveksling av gener med andre bakterier, og ombytting av disse genene hos bakterien Porphyromonas gingivalis, kan være årsaken til at stammer med ulik gensammensetning har forskjellig evne til å fremkalle sykdom.

Tenner fra menneske
Publisert 19. apr. 2018 13:48

Studien bekrefter hvor viktig det er å redusere orale infeksjoner, ettersom slike infeksjoner kan resultere i tannekstraksjoner og høyere dødelighet.

Et nærbilde av et øye, blått med mørkt øyenbryn
Publisert 8. feb. 2018 12:15

Hvis du er plaget med tørr munn, er det en risiko for at du i tillegg sliter med tørre øyne. Og det kan være fettkjertlene i øyelokket som er problemet.

Røntgenbilde av rotfylt tann
Publisert 2. feb. 2018 11:56

En av de viktigste årsaker til at rotfylling av tenner ikke lykkes, er manglende desinfeksjon av rotkanalene eller urent utstyr. Det oppstår en infeksjon på rotspissen av tannen, og den må rotfylles på nytt.

Publisert 19. jan. 2018 14:54

Randi Krog Eftedal og Zlatko Dembić har publisert en artikkel i Journal of Orthopedic om hvordan genetiske polymorfismer påvirker risikoen for å utvikle osteoartritt i hofte, men ikke i kne.

Bakterien S.mitis illustrasjon
Publisert 9. jan. 2018 16:06

Forskere ved IOB har undersøkt effekten av Streptococcus mitis (S. mitis) på en viktig type hvite blodceller, monocytter.

Publisert 22. nov. 2017 13:45

Forskere ved Institutt for oral biologi bidrar til påvisning av et tidlig trinn i aldringsprosessen.

Publisert 22. nov. 2017 13:02