Samspill mellom mikrober i luftveiene

Vennligsinnede bakterier beskytter luftveiene mot sykdomsfremkallende bakterier, og har et potensiale for å bli brukt til vaksine mot farlige bakterier.

Illustrasjon av hvordan vennligsinnet bakterie beskytter mot sykdomsfremkallende bakterie.

Den vennligsinnede bakterien S. mitis beskytter mot den sykdomsfremkallende bakterien S. pneumonia. Illustrasjon:Institutt for oral biologi, UiO.

Mennesker har milliarder vennlige mikrober i kroppsdelene, som tarm og luftveier. Samspill mellom verten og tarmmikrober spiller en avgjørende rolle i helse og sykdom, men denne interaksjonen er dårlig forstått i luftveiene.

I denne artikkelen gir forfatterne en oversikt over dagens kunnskap om hvordan kroppen vår reagerer på vennlige mikrober i luftveiene, og bruken av disse mikrobene for utvikling av vaksiner for å forebygge sykdommer. Vennlige bakterier i luftveiene former vertsforsvaret ved å undertrykke proinflammatoriske responser ved infeksjoner og autoimmune sykdommer. Dette er gunstig for verten, fordi det redusere skader og patologier ved sykdom.

Nyere studier viser at det finnes immun kryssreaktivitet mellom vennlige bakterier (for eksempel Streptococcus mitis) og patogener, sykdomsfremkallende bakterier, (for eksempel Streptococcus pneumoniae) i luftveiene. Denne kryssaktiviteten har potensiale til å bli brukt som en kommensal-basert vaksine mot patogener. Gitt det faktum at mange vennlige bakterier og patogener deler samme leveområde, er vennlige bakterier konstruert for å virke som en vaksinevektor som uttrykker bakterielle og virale antigener, og indusere robust immunitet mot smittestoffer.

Vennlig bakterier kan også ha en direkte bakteriedrepende effekt på patogener ved å produsere H2O2 og bakteriociner. Fremtidige studier er nødvendig for å ta opp hvorvidt immun kryssreaktivitet mellom vennlige bakterier og patogener kan oversettes til kryss-beskyttelse mot patogener, og hvorvidt en endring i sammensetningen av vennlige mikrober kan resultere i dysbiosis, ubalanse i bakterielle samfunn. Forståelsen av forholdet mellom vennlige mikrober og vert, er avgjørende for å designe forebyggende og/eller behandlende strategier mot ulike sykdommer.

Referanse:

Sudhanshu Shekhar, Karl Schenck, Fernanda Cristina Petersen: Exploring Host-Commensal Interactions in the Respiratory Tract, i Frontiers in Immunology.

Kontakt:

Publisert 29. mai 2018 15:15 - Sist endret 18. nov. 2022 15:06