Digital disputas: Sushma Pandey Dhakal - Orale premaligne og maligne lidelser

MDS i oral medisin Sushma Pandey Dhakal ved Institutt for oral biologi vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Prognostic roles of proliferation- and differentiation-related proteins in oral leukoplakia and oral squamous cell carcinoma.

Ph.d. kandidat Sushma Pandey Dhakal

Foto: Sjur M. Kleppan, OD/UiO

Disputasen vil bli strømmet direkte via Zoom.

Du kan laste ned zoom eller bruke nettleseren din.

Ex auditorio-spørsmål: Bruk Q&A-funksjonen i Zoom

For å bestille den digitale versjonen av avhandlingen, ta kontakt med Natalia Andronova

Klikk her for å delta (åpnes 18. februar kl 12.10)

Digital prøveforelesning

Se prøveforelesning

Bedømmelseskomité

1. opponent: Førsteamanuensis Torbjørn Østvik Pedersen, Institutt for klinisk odontologi, Universitetet i Bergen

2. opponent: Docent Ulf Matsson, Centralsjukhuset Karlstad, Sverige

3. medlem av bedømmelseskomiteen: Førsteamanuensis Ingvild Johnsen Brusevold, Institutt for klinisk odontologi, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Instituttleder Roger Simm, Institutt for oral biologi, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Førsteamanuensis Dipak Sapkota, Institutt for oral biologi, Universitetet i Oslo

Sammendrag

Biomarkører som kan forutsi prognosen til pasienter med forstadier til kreft og kreft i munnhulen

Hos de fleste av pasientene som utvikler kreft i munnhulen, har det før kreftutviklingen vært en hvitaktig forandring (oral leukoplaki/OL) som er en kjent forløper til kreft i munnslimhinnen. Hovedproblemet er at man ikke har noe verktøy som kan identifisere de pasientene som på et visst tidspunkt vil utvikle kreft i munnslimhinnen. Et annet problem er at selv om en OL fjernes kirurgisk, så vil ca. 40 % komme tilbake og denne gruppen av OL er assosiert med høyere risiko for utvikling av kreft i munnen enn de som ikke kommer tilbake. Utviklingen av munnhulekreft er et problem da denne kreftformen kan være aggressiv og vanskelig å behandle. Mer enn 50 % av pasienter med kreft i munnhulen dør innen 5 år etter diagnosen. I sitt PhD arbeid, har Sushma Pandey Dhakal og medarbeidere vist at uttrykket/nivået av spesifikke proteinmolekyler involvert i celledeling og cellemodning kan være nyttig å undersøke for å identifisere OL med høy risiko for tilbakefall, eller kreft i munnhulen som er aggressiv og hvor pasienten har større sannsynlighet for å dø av sin kreftsykdom.

Den første delen av arbeidet inkluderer OL-pasienter fra Sverige. Her fant man at en høy forekomst av proteinene p53 og p63 identifiserte pasienter med høy risiko for tilbakefall. I et pasientmateriale fra Norge og Nepal bestående av kreftsvulster fra munnen fant man at pasienter med svulster som hadde lite S100A14, Cytokeratin-13 og Involucrin, alle proteiner, hadde dårlig overlevelse. Supplerende cellestudier med kreftceller fra munnen dyrket i laboratoriet, viste at et høyere uttrykk av S100A14 fremmet evnen til modning av disse cellene.

Prosjektet har bidratt til ny kunnskap om proteinmarkører i OL og munnhulekreft ved at disse kan gi informasjon om risiko for tilbakefall hos OL-pasienter og dårlig prognose hos munnkreftpasienter. Resultatene kan være nyttige for fremtidig behandling og oppfølging av disse pasientene.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 4. feb. 2022 12:19 - Sist endret 14. feb. 2022 11:47