English version of this page

Kan eggeskall bli til biomaterialer?

Millioner av eggeskall kastes hvert år i søpla. Men det som i dag bare blir regnet som et avfallsprodukt, kan faktisk vise seg å være et verdifullt råstoff for å lage neste generasjons biomaterialer.

Bildet viser knuste eggeskall

Foto: Colorbox

Nye løsninger som gjør det mulig å resirkulere eggeskall til biomaterialer for å lage nytt bein er nemlig innen rekkevidde takket været et  EØS-finansierte samarbeid med forskere fra  Riga Technical University (RTU), Universitetet i Oslo, Reykjavik University og Tallinn University of Technology (TalTech).

Råmateriale

– Det er kalsiumet i eggeskallene som er spesielt spennende for oss, sier Håvard Jostein Haugen, professor ved Universitetet i Oslo, når han skal forklare hvorfor eggeskall er så interessante. Syntetisert riktig i laboratoriet, kan kalsiumet fra eggeskallet omformes til amorfe kalsiumfosfater (ACP), en komponent som kan erstatte den uorganiske delen av beinet, forklarer han videre.

– I tillegg til å bearbeide eggeskallene, vil proteiner med høyt bioaktivt innhold og antibakterielle egenskaper bli ekstrahert fra eggeskallmembraner, sier Dagnija Loča, leder for RTU Rudolfs Cimdins Riga Biomaterials Innovation and Development Center. Dette vil gjøre det mulig å lage keramiske vekststativer med forbedrede egenskaper hvor beincellene vil kunne gro enda bedre.

Ulik kompetanse

– Noe av det mest spennende med å være med i et slikt prosjekt er at hver partner har ulik tilnærming til dette forskningsområdet, sier Håvard Haugen. På denne måten får man et unikt samarbeid på tvers av ulike fagdisipliner.

RTU-forskerne vil syntetisere amorfe kalsiumfosfater, forskerne fra TalTech vil lage makroporøse ACP-keramiske underlag, mens miljøet i Oslo og Reykjavik vil se på biokompatibilitet, slik at de biomaterialene som blir laget faktisk kan fungere inne i kroppen.

Bidrag til bærekraftig industri

Den største produsenten av egg og eggprodukter i Nord-Europa, Balticovo, vil donere eggeskall til denne forskingen.

-– Eggeskall er et viktig biprodukt fra produksjonen av ulike eggprodukter. Med et økende fokus på bærekraftig aktivitet samt implementering av prinsippene for sirkulær økonomi på anlegget vårt, er vi opptatt av hvordan vi kan bruke alt som kommer fra produksjonsprosessen mer effektivt. Resirkulering av eggeskall er komplisert og ofte kostbart, så vi er veldig interessert i å lete etter de beste måtene å bruke dem på. Vi er spesielt glade for at vi kan bidra til å utvikle vitenskap og bidra til å skape innovative og verdiskapende produkter fra eggeskall, sier direktør for kommunikasjon og utvikling ved Balticovo Toms Auškāps.

Om prosjektet

«Waste-to-Resource: Eggshells as a Source for Next-Generation Biomaterials for Bone Regeneration» (Nr. EEA-RESEARCH-85) er et av prosjektene i det baltiske forskingsprogrammet som er finansiert av EØS-midler. Prosjektet vil bli implementert frem til 2024.

Publisert 27. mai 2021 12:18 - Sist endret 31. mai 2021 09:22