Disputas: Helene Borghild Sæthre - Pedodonti

Cand. odont. Helene Borghild Sæthre ved Institutt for klinisk odontologi vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.: Longitudinal follow-up of caries development in children. Identification of caries risk factors in children.

Stipendiat Helene Borghild Sæthre

Foto: Marie Lindeman Johansen, OD/UiO

For å bestille den digitale versjonen av avhandlingen, ta kontakt med Natalia Andronova

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Bedømmelseskomité

1. opponent: Professor Aida Gacic Mulic, Institutt for klinisk odontologi, UiT Noregs arktiske universitet, Norge

2. opponent: Klinikksjef Annika Julihn, Folktandvården Stockholms län AB, Stockholm, Sverige

3. medlem av bedømmelseskomiteen: Førsteamanuensis Odd Carsten Koldsland, Institutt for klinisk odontologi, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Dekan Tiril Willumsen, Det odontologiske fakultet, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Førsteamanuensis Tove I Wigen, Institutt for klinisk odontologi, Universitetet i Oslo

Sammendrag

Karies er ennå en av de vanligste ikke-smittsomme sykdommene, også hos barn. De barna som rammes har mye smerter og infeksjoner som igjen kan føre til langvarig og traumatisk behandling og underernæring.

I sin avhandling “Longitudinal follow-up of caries development in children. Identification of caries risk factors in children” har Helene B. Sæthre sett på kariesutvikling hos barn fra 5- til 12-års alder. Kariesutvikling i melketannsettet og i det unge permanente tannsettet, både tidlige tegn på karies (emaljekaries) og fyllingskrevende karies (karies til dentin) ble studert. Dette ble sammenholdt med ulike karakteristika som tannhelseadferd, barnets bakgrunn og tidligere kariesforekomst. Det ble undersøkt hvorvidt amming til 18 måneder kunne bidra til kariesutvikling, og om enkel forebyggende behandling (fissurforsegling) av 6-års jeksler kunne stoppe kariesutvikling.

Resultater fra arbeidet viste at få barn hadde karies ved 5-års alder, men det ble registrert en fordobling i kariesforekomst fra 5- til 12-års alder både emaljekaries og karies til dentin. Barn som hadde karies i melketannsettet, fortsatte å ha karies i det unge permanente tannsettet.

Det var ingen sammenheng mellom amming opp til 18 måneders alder og kariesforekomst ved 5 år. Barnets kariesutvikling ble i stor grad påvirket av å ikke pusse med fluoridtannkrem to ganger om dagen og hyppig inntak av sukker.

Studien viste at barn med høy karies aktivitet i melketannsettet var også de som mottok enkel forebyggende behandling av 6-års jekslene. Disse barna fortsatte å ha karies i det unge permanente tannsettet, noe som viste at denne behandlingen (fissurforsegling) ikke var tilstrekkelig for å forhindre kariesutvikling.

I Norge innkalles alle barn fra 3-års alder til individuell og forebyggende tannundersøkelse med oppfølging i den offentlige tannhelsetjenesten, men som avhandlingen viste, er det fortsatt en gruppe barn som utvikler karies. Det er derfor viktig å styrke og planlegge kariesforebyggende tiltak tidlig. Identifisering av barn før de utvikler karies i melketannsettet er av betydning. Det må legges vekt på holdningsskapende arbeid hos foreldre og øke deres forståelse av tannpuss to ganger om dagen og å begrense sukkerinntak.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 2. aug. 2023 09:14 - Sist endret 16. aug. 2023 11:29