Disputas: Sadia Khan - Peri-implantitt, dentale implantater, oral protetikk

Cand. odont. Sadia Khan ved Institutt for klinisk odontologi vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.: Efficacy of Mechanical Decontamination Strategies in the Treatment of Peri-implantitis.

Bildet kan inneholde: smil, øyenbryn, øyevipper, kjeve, erme.

Foto: OD/UiO.

For å bestille den digitale versjonen av avhandlingen, ta kontakt med Natalia Andronova

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Bedømmelseskomité

1. opponent: Associate Professor Jan Derks, Institutionen för odontologi, Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet, Sverige

2. opponent: Associate Professor Yvonne C.M. de Waal, University Medical Center Groningen, Nederland

3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Amer Sehic, Institutt for oral biologi, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Visedekan for spesialistutdanningen Jan Eirik Ellingsen, Det odontologiske fakultet, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Førsteamanuensis Carl Hjortsjö, Institutt for klinisk odontologi, Universitetet i Oslo

Sammendrag

Behandling med tannimplantater er en utberedt metode for å erstatte manglende tenner. Metoden har høy grad av vellykkethet, men både tekniske og biologiske komplikasjoner forekommer hyppig. Akkumulering av orale patogene bakterier (biofilm) på implantatoverflaten og omkringliggende vev kan forårsake en inflammasjonsreaksjon. Reaksjonen rammer først bindevev rundt implantatet, men kan etterhvert forårsake tap av benfeste. Sykdommen betegnes som peri-implantitt og rammer opptil hvert tiende implantat etter 5-10 år.

Fjerning av den bakterielle biofilmen fra implantatoverflaten er viktig for å reetablere friske forhold. Behandling kan være utfordrende pga implantatets gjengede overflate, fordi biofilmen kan være mineralisert (tannsten) og fordi tilgang til implantatoverflaten kan være begrenset. Videre ligger utfordringen i at mens enkelte behandlingsverktøy er for svake til å utføre oppgaven er andre aggressive og etterlater en skadet implantatoverflate som igjen er mer utsatt for akkumulering av biofilm.

Det overordnede målet med dette arbeidet var å evaluere metoder for behandling av peri-implantitt. To laboratoriestudier og to kliniske studier ble utført. I den første studien ble en digitalt fremstilt, anatomisk 3D-modell for laboratorietesting av behandlingsmetoder for peri-implantittbehandling utviklet og undersøkt. Modellen ble designet med et tannimplantat omgitt av peri-implantært bentap og modellens funksjonalitet ble testet. I den andre studien ble tannimplantater dyrket med bakterier forbundet med peri-implantitt og installert i modellen som ble utviklet i den første studien. Hensikten var å evaluere effekten av to behandlingsmetoder; oscillerende chitosanbørste eller ultralyd med PEEK.

De kliniske studiene ble utformet som randomiserte kontrollerte studier med seks og 12 måneders oppfølging. Pasienter med peri-implantitt ble behandlet ved hjelp av oscillerende chitosanbørste (test) eller titancurette (kontroll). Etterkontroller ble utført hver tredje måned og behandling ble repetert ved vedvarende infeksjon.

Funn i den første studien viste at den utviklede, anatomiske 3D-modellen kan være et lovende hjelpemiddel for laboratorietesting av innovative metoder for behandling av peri-implantitt. Resultater fra bakteriestudien viste at mens ultralyd med PEEK var effektiv for fjerning av biofilm fra både den glatte og gjengede implantatoverflaten, var behandling med oscillerende chitosanbørste kun effektiv på den glatte overflaten. Resultater fra de kliniske studiene viste bedring av inflammasjon i begge grupper, men et flertall av pasienter viste sykdomstegn og hadde behov for ytterligere behandling.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 22. mai 2024 08:19 - Sist endret 22. mai 2024 10:50