Undervisning

Kunnskapsmål

Kunnskapsmålene er beskrevet under følgende punkter:

Holdningsmål

Studentene skal på pasientens premisser vise omsorg og ha ansvar for en helhetlig behandling, ha en realistisk holdning til egne kunnskaper og ferdigheter og vilje til å søke faglig ekspertise når nødvendig. I tillegg skal studenten vise forståelse for sosiale og kulturelle aspekter relatert til oral helse og vilje til faglig oppdatering og videreutvikling.

Behandlingsmål

Studentene skal i løpet av undervisningen ha utført fullstendige journalopptak i henhold til gjeldende forskrifter, gjennomført diagnostikk av varierende vanskelighetsgrad og omfang og presentert fullstendige behandlingsplaner på sine pasienter. Det skal på disse pasientene være utført både infeksjonsforebyggende og kariesforebyggende behandling, samt non-operativ og operativ kariesbehandling av varierende vanskelighetsgrad, og infeksjonsbehandling. 

For å oppnå tilstrekkelig ferdighet og forståelse er det nødvendig med en viss mengde og variasjon i det kliniske arbeidet. Utredninger av pasienter med betydelig behandlingsbehov ("utredningspasient") der kausal (årsaksrettet) behandling er i fokus, er et sentralt læringsmoment. Videre, planlegging og oppfølging av infeksjonsbehandling, kariesforebyggende basis/evt. tilleggsprogram, og utarbeiding av vedlikeholdsplan når pasientene er ferdigbehandlet, er vesentlige momenter.

"Veiledende" krav for Universitetsklinikken for munn- og tannhelse:

  • minst 100 operativ behandlet tannflater og 20 flater på simulator
  • minst en utredingspasient
  • minst 2 pasientkasus med oppfølging av planlagt kariesforebyggende tilleggsprogram

Gerodontologi:   

  • minst 7 kliniske behandlingsøkter
  • minst en utredningspasient (med bruk av Gerontologisk utredningsjournal)
  • minst ett pasientkasus presentert for medstudenter og klinisk veileder/fagansvarlig
  • godkjent skriftlig oppgave i forbindelse med gerodontologisk litteraturseminar

Ferdighetsmål

Studentene skal etter gjennomgått undervisning ha utviklet evne til å kommunisere og samarbeide med pasienter, kolleger og teknisk personale. I tillegg skal de ha gjennomført diagnostikk, behandlingsplanlegging, forebyggende og operativ terapi på voksne pasienter med varierende problemer og vanskelighetsgrad. Den forebyggende og operative terapien skal være utført med en tilfredsstillende grad av selvstendighet hvor det er vist en konstruktiv fagkritisk vurderingsevne. Det skal være tilfredsstillende grad av selvstendighet og klinisk vurderingsevne dokumentert gjennom ryddige journaler i overensstemmelse med gjeldende lover og forskrifter.

Læringsutbyttebeskrivelser - overordnet for fagområde

Publisert 17. feb. 2011 14:49 - Sist endret 10. apr. 2024 15:33