Ingen fare for ODs klinikker

Studentklinikken ved Psykologisk institutt ble stengt på dagen av universitetsledelsen. – Ingen grunn til å frykte det samme ved Det odontologiske fakultet, beroliger Pål Barkvoll.

Mange har nok fått med seg at universitetsdirektør Gunn-Elin Bjørneboe besluttet å stenge studentklinikken ved Psykologisk institutt (PI) umiddelbart. Årsaken er at universitetsledelsen frykter klinikken ikke har blitt drevet i tråd med gjeldende lover og regler.

I forbindelse med stengningen uttalte viserektor ved UiO, Per Morten Sandset, at dette også harmonerer med et prinsippvedtak om at universitetet «ikke skal tilby tjenester som faller under Helse- og omsorgsdepartementets aktivitet». Han ble sitert på dette i nettavisen Khrono, og senere også i Aftenposten. Sandset bemerket likevel senere at utsagnet må modifiseres når det gjelder de odontologiske klinikkene ved UiO.

– Gjelder ikke oss

Årvåkne lesere kan ha oppfattet Sandsets utsagn som at det også spøker for klinikkene til Det odontologiske fakultet (OD). De trenger imidlertid ikke bekymre seg, ifølge Pål Barkvoll, dekan ved OD.

– Universitetsledelsen har forsikret meg om at dette ikke gjelder den kliniske virksomheten vi driver ved vårt fakultet. De som eventuelt kan ha rynket med brynene da de leste Sandsets uttalelse, kan med andre ord slappe helt av, betrygger dekanen.

Av Hilde Zwaig Kolstad
Publisert 16. okt. 2017 18:46 - Sist endret 18. okt. 2017 10:11