Aktuelt

Mange nysgjerrige elever fra videregående skole fant veien til Åpen dag på universitetet. De kunne få med seg miniforelesninger og speeddate om tannpleie- og tannlegestudiet.

Institutt for klinisk odontologi (IKO) arrangerte nylig et spennende mini-symposium med temaet "Stor kompositt, onlay eller krone - hva velger jeg og hvorfor", om substanstap, fyllinger og ulike teknikker.

Nobelprisvinner Emmanuelle Charpentier samt dr. Sjur Bergan og professor Trond Petersen er blant UiOs æresdoktorer for 2024. De utnevnes formelt på universitetets årsfest den 2. september, hvor tematikken akademisk frihet og demokrati vil få spesiell oppmerksomhet.

Co-Create handler om å hjelpe studenter med å gjøre store ideer om til virkelige løsninger på virkelige problemer. Studenter i Oslo-regionen som er nysgjerrige på oppstartsselskaper og entreprenørskap eller bare liker å løse problemer, kan nå søke om å delta på det nye studentinnovasjonsprogrammet Co-Create. Søknadsfrist for de innledende design thinking-workshopene i mars er 7. mars.

I 2023 gjennomførte bachelorprogrammet i tannpleie et pilotprosjekt der tannpleiestudentene underviste sykepleiestudenter. Noe av hensikten var å gi sykepleiestudentene ved Lovisenberg kunnskap om tema innen oral helse før de skal i praksis på sykehjem.

Denne uke hadde studieseksjonen stand på fakultetet for å møte studentene ansikt til ansikt. Dette var en mulighet for å stille en studiekonsulent spørsmål og få veiledning, samt gi innspill.

På fakultetets juleavslutning delte dekan Tiril Willumsen ut Arbeidsmiljøprisen til Tone Røtnes og Det odontologiske fakultets forskningspris til Håvard Haugen.

Dr. Mario Romandini er ny sjefredaktør for tidsskriftet Journal of Periodontal Research. Han knytter redaktørrollen til sitt arbeid ved Universitetet i Oslo og til arven etter pionerer innen periodonti, som har sitt utspring fra vår institusjon.