Aktuelle forskningssaker

Hake, tunge øyne
Publisert 12. jan. 2021 09:46

Sykdom som tilsynelatende ikke er synlig, taper ofte kampen om både oppmerksomhet og forskningsmidler. Den revmatiske lidelsen Sjögrens syndrom er dessverre ikke noe unntak. Kunnskap om hvordan sykdommen manifesterer seg blir derfor viktig for å kunne gi bedre pasientbehandling.

Gruppebilde
Publisert 16. des. 2020 12:37

EU-prosjektet EXCITE er et teknologitungt fellesskap for elektron- og røntgenmikroskopi som trenger bedre utnyttelse og deling av egen teknologisk infrastruktur. Og takket være UiO, kan forskerne behandle selv de tyngste bilder og datasett fra laptopen hjemme. Noe som er spesielt anvendelig nå under koronapandemien.

Celler i kroppen
Publisert 12. nov. 2020 11:42

Ekstracellulære vesikler er små blærer som frigjøres av celler. De inneholder forskjellige typer biomolekyler, f.eks proteiner, nukleinsyrer og lipider, som er viktige for kommunikasjonen mellom kroppens celler, både ved normale fysiologiske prosesser samt ved sykdom. Derfor er det generelt en økende interesse for forskning på ekstracellulære vesikler.

Grafikk fra forskernes artikkel i Chemical Society Review.
Publisert 21. juli 2020 11:29

I samarbeid med University of California har Avdeling for biomaterialer publisert en artikkel i Chemical Society Review. Tidsskriftet har høyere innflytelse enn de navngjetne Nature og Science.

Bildet kan inneholde: jobb, medisinsk assistent, apotektekniker, forskning.
Publisert 14. juni 2020 13:01

Nylig ble det publisert en tverrfaglig studie som omhandlet tannhelse sett fra perspektivet til mennesker utsatt for seksuelle overgrep i oppveksten. Denne studien viste at mennesker som har vært utsatt for overgrep opplever at oral helse gir dem store problemer på svært mange områder i livet.

Potential use of S100A14 in predicting aggressiveness of oral cancer.
Publisert 26. mai 2020 12:20

Our previous studies showed that higher levels of S100A14 reduces proliferation and motility/invasion (tumor suppressive function) of oral squamous cell carcinoma (OSCC) cells. In this study, using OSCC biopsies from Norway and Nepal, we aimed to examine whether the level of S100A14 protein can predict aggressiveness of OSCC and thereby survival of OSCC patients.

Direkte og indirekte mekanismer for infisering av hjernen. Diagram, hjerne, organ, mekanismer, munn. Direkte og indirekte mekanismer for infisering av hjernen. Under direkte mekanismer infiserer munnhulen luktebanen (tractus olfactorius), og luktenerven (n. olfactorius) overfører bakterier til hjernen. Gjennom direkte mekanismer infiseres blodet av bakterier i munnhulen. Disse finner veien til hjernen via blod-hjernebarrieren, perivasculære rom og sirkumventrikulære organer.
Publisert 15. mai 2020 09:03

Autisme (ASD) er forbundet med en rekke orofaryngeale tilstander samt dysbiose i den orale mikroflora. Orale bakterier kan finne veien til hjernen i forbindelse med dentale prosedyrer og således bidra til autisme.