Aktuelle forskningssaker

En kvinne i klinikktøy står i et tannlege-behandlingsrom og snakker med to kvinner, den ene bak et kamera.
Publisert 17. aug. 2018 11:58

Det siste året har journalister fra store internasjonale medieorganisasjoner besøkt Geitmyrsveien med et ganske spesielt mål for øye: å oppklare et dødsfall fra 1970. De tilreisende har hatt noen store spørsmål til felles: Hvem var Isdalskvinnen? Og hvorfor, og hvordan, døde hun?

Figur
Publisert 14. aug. 2018 15:28

Nye, og til nå ukjente, bindingspartnere for proteinet ephrin-B3 er proteoglykanene Agrin, Collagen XIII, Perlecan og CD44 (v3-v10).

Figur av citrullinering
Publisert 31. juli 2018 10:06

Citrullinering er et mulig bindeledd mellom periodontitt, leddgikt, arteriosklerose og Alzheimers sykdom.

Figuren viser fettstoffer som trenger inn i tannkjøttet
Publisert 23. juli 2018 13:18

Er sphingolipider og serin dipeptid lipider undervurderte virulensfaktorer hos Porphyromonas gingivalis?

Person får vaksinesprøyte i armen
Publisert 1. juni 2018 15:04

Vennligsinnede bakterier kan være en potensiell vaksine mot pneumokokkinfeksjoner, som forårsakes av bakterien Streptococcus pneumoniae.

Illustrasjon av hvordan vennligsinnet bakterie beskytter mot sykdomsfremkallende bakterie.
Publisert 29. mai 2018 15:15

Vennligsinnede bakterier beskytter luftveiene mot sykdomsfremkallende bakterier, og har et potensiale for å bli brukt til vaksine mot farlige bakterier.

To kvinnelige forsker i laboratorium
Publisert 16. mai 2018 13:41

Forskning på lukt og smak er et relativt nytt felt i Norge, men forsker Preet Bano Singh ved Det odontologiske fakultet viser vei i dette landskapet.

Figur av fettstoffer/lipider
Publisert 3. mai 2018 16:52

Bakterier fra munnhule og tarm, såkalte Bacteroidetes, kan bidra til åreforkalkning gjennom avleiring i årene av fettstoffer fra disse bakteriene.

Forstørret foto av bakterier på blodskål.
Publisert 27. apr. 2018 13:40

Utveksling av gener med andre bakterier, og ombytting av disse genene hos bakterien Porphyromonas gingivalis, kan være årsaken til at stammer med ulik gensammensetning har forskjellig evne til å fremkalle sykdom.

Tenner fra menneske
Publisert 19. apr. 2018 13:48

Studien bekrefter hvor viktig det er å redusere orale infeksjoner, ettersom slike infeksjoner kan resultere i tannekstraksjoner og høyere dødelighet.

Et nærbilde av et øye, blått med mørkt øyenbryn
Publisert 8. feb. 2018 12:15

Hvis du er plaget med tørr munn, er det en risiko for at du i tillegg sliter med tørre øyne. Og det kan være fettkjertlene i øyelokket som er problemet.

Røntgenbilde av rotfylt tann
Publisert 2. feb. 2018 11:56

En av de viktigste årsaker til at rotfylling av tenner ikke lykkes, er manglende desinfeksjon av rotkanalene eller urent utstyr. Det oppstår en infeksjon på rotspissen av tannen, og den må rotfylles på nytt.

Publisert 19. jan. 2018 14:54

Randi Krog Eftedal og Zlatko Dembić har publisert en artikkel i Journal of Orthopedic om hvordan genetiske polymorfismer påvirker risikoen for å utvikle osteoartritt i hofte, men ikke i kne.

Bakterien S.mitis illustrasjon
Publisert 9. jan. 2018 16:06

Forskere ved IOB har undersøkt effekten av Streptococcus mitis (S. mitis) på en viktig type hvite blodceller, monocytter.

Bilde av tenner i en munn, der den ene fortanna skulle stått er det et tomrom, og et implantat stikker synlig opp av tannkjøttet.
Publisert 14. des. 2017 10:05

Molekyler som blant annet kan forårsake kreft kan få en ny, helsebringende rolle. Nå er forskere her ved fakultetet på sporet av hvordan «radikalene» kan tas i bruk til å hindre problemer rundt implantater og bidra til at de holder seg stabile.

Publisert 22. nov. 2017 13:45

Forskere ved Institutt for oral biologi bidrar til påvisning av et tidlig trinn i aldringsprosessen.

Publisert 22. nov. 2017 13:02

Forskere ved Institutt for oral biologi bidrar til oppklaring av hvordan cellen holder mitokondriene i orden​

En jente og en gutt
Publisert 20. nov. 2017 10:43

Hva om du nesten aldri drikker brus eller spiser noe surt, men allikevel opplever å få syreskader på tennene? Har genene noe å si? Og har det noen betydning om du er gutt eller jente?

Publisert 24. okt. 2017 13:08

Anna Barlach Pritchard*, StJohn Crean, Ingar Olsen og Sim K Singhrao har publisert artikkelen “Periodontitis, microbiomes and their role in Alzheimer’s disease manifestation” i  Frontiers in Aging Neuroscience 2017.

Munn som viser tannregulering
Publisert 20. okt. 2017 11:11

Et problem med tannregulering kan være at tennene ikke blir stående som planlagt etter reguleringen.  Kan et protein hindre at tenner flytter seg i munnen?

Publisert 10. okt. 2017 10:47

Klar indikasjon for at periodontale patogener kan forårsake kreft i bukspyttkjertelen.

Publisert 26. sep. 2017 13:02

Emenike R. K. Eribe og Ingar Olsen har publisert artikkelen "Leptotrichia species in human infections II" ” i Journal of Oral Microbiology. Artikkelen er en ajourføring av tidligere publiserte artikler fra de samme forfatterne.

Publisert 22. sep. 2017 12:36

Amer Sehic og Tor Paaske Utheim har skrevet et oppslag i Dagens Næringsliv, med tittelen "En kur for blinde - også i fattige land".

Publisert 19. sep. 2017 11:09

Roger Junges, Gabriela Salvadori, Sudhanshu Shekhar, Heidi Åmdal og Fernanda Petersen har publisert artikkelen “A Quorum-Sensing System That Regulates Streptococcus pneumoniae Biofilm Formation and Surface Polysaccharide Production” i mSphere, ett tidsskrift fra American Society for Microbiology.

Publisert 10. aug. 2017 10:04

Rabia Khan, Roger Junges, Heidi A. Åmdal, Tsute Chen, Donald A. Morrison & Fernanda C. Petersen har publisert artikkelen "A positive feedback loop mediated by Sigma X enhances expression of the streptococcal regulator ComR" i Scientific Reports.