Aktuelle forskningssaker

Bildet kan inneholde: tekst, diagram, linje, plott, parallell.
Publisert 9. aug. 2019 09:49

CRISPR er en type DNA sekvenser som sammen med tilhørende proteiner (Cas) utgjør bakteriers immunforsvar. Porphyromonas gingivalis har 4 ulike CRISPR-Cas systemer som sannsynligvis beskytter den mot tallrike bakterievirus i periodontale lommer.

IL17 Locus on Chromosome 6. Three SNPs used in the analyses, and other genetic factors in their vicinity.
Publisert 8. aug. 2019 11:50

IL-17A and IL-17F are similar pro-inflammatory cytokines found in osteoarthritic joints, and suspected to contribute to development of osteoarthritis.

Henter forslag fra Google
Publisert 7. aug. 2019 13:49

A recent published review article discusses how T cell receptor (TCR) variable regions (V) might have been naturally selected to recognize self-molecules (MHC) important for presenting foreign pieces of proteins (usually peptides derived from infectious agents like bacteria, viruses and parasites).

Schematic representation of gene regulation during competence in S. pneumoniae and S. mitis.
Publisert 27. mai 2019 14:27

Researchers from the Institute of Oral Biology (IOB) have recently published a mini review article discussing how bacteria from the mitis group of streptococci benefit from natural transformation and why this mechanism is of great importance for them as a group.

Bilde av forsker med
Publisert 14. mai 2019 13:40

Å bli eldre er et privilegium, men med økt alder øker også risikoen for sykdom. I munnhulen er det sykdommer som angriper bein og vevet omkring tenner og implanter, såkalte periodontale og peri-implantale sykdommer, som kan bli et problem når man blir eldre.

Oppsummerer hvorledes P. gingivalis kan tenkes å gi Alzheimer’s sykdom basert på ulike teorier som er fremsatt i litteraturen
Publisert 25. apr. 2019 13:46

Bakterien Porphyromonas gingivalis ser ut til å kunne spille en viktig rolle for utvikling av Alzheimers sykdom.

Barn får nesespray
Publisert 7. mars 2019 14:33

A groundbreaking research article sheds light on how the oral commensal Streptococcus mitis can be exploited to prevent pneumococcal infections.

Publisert 6. feb. 2019 10:47

A new perspective article highlights how bioinformatics tools can help us discover new genes and regulatory circuits in the networks of cell-to-cell-signaling in bacteria.

Publisert 4. feb. 2019 13:16

Stadig flere studier indikerer at periodontitt og Porphyromonas gingivalis kan være viktige faktorer ved utvikling av kreft i munnhule og mage-tarmkanal.

Publisert 28. jan. 2019 13:06

Oppdagelsen av en ny kommunikasjonsvei mellom patogene og ikke-patogene bakterier viser betydningen av å forstå kommunikasjon mellom bakteriearter.

Publisert 14. jan. 2019 11:06

A new combination of techniques for extracellular vesicle (EV) isolation is developed that is less complicated, time consuming, and harmful to the vesicles compared to existing methods.

Publisert 8. jan. 2019 10:23

Bittesmå blemmer (vesikler) fra periobakterien Porphyromonas gingivalis inneholder bakteriens viktigste virulensfaktorer. Disse vesiklene, som frigjøres fra bakterien, kan på grunn av sin størrelse, trenge inn i hjernen og utløse lesjoner typiske for Alzheimers sykdom.

Publisert 13. des. 2018 14:31

Mye kan tyde på at syreskader er noe som bør bekymre langt flere enn bare å tenke på hull i tennene. En omfattende studie fra Det odontologiske fakultet viser at syrlige drikker, som i stor grad konsumeres av barn og unge i Norge, gir store syreskader.

Publisert 26. okt. 2018 09:56

Stress fra lave konsentrasjoner av antibiotika påvirker bakterienes evne til å ta opp genmateriale(DNA) fra omgivelsene, og kan føre til både økt og redusert DNA-opptak.

Publisert 3. okt. 2018 11:19

Identifisering av bakterier fra munnhulen, og antistoffer mot disse, i hjerne/ryggmargsvæske fra pasienter med Alzheimers sykdom og andre former for demens.

En kvinne i klinikktøy står i et tannlege-behandlingsrom og snakker med to kvinner, den ene bak et kamera.
Publisert 17. aug. 2018 11:58

Det siste året har journalister fra store internasjonale medieorganisasjoner besøkt Geitmyrsveien med et ganske spesielt mål for øye: å oppklare et dødsfall fra 1970. De tilreisende har hatt noen store spørsmål til felles: Hvem var Isdalskvinnen? Og hvorfor, og hvordan, døde hun?

Figur
Publisert 14. aug. 2018 15:28

Nye, og til nå ukjente, bindingspartnere for ephrin-B3 er proteoglykanene Agrin, Collagen XIII, Perlecan og CD44 (v3-v10).

Figur av citrullinering
Publisert 31. juli 2018 10:06

Citrullinering er et mulig bindeledd mellom periodontitt, leddgikt, arteriosklerose og Alzheimers sykdom.

Figuren viser fettstoffer som trenger inn i tannkjøttet
Publisert 23. juli 2018 13:18

Er sphingolipider og serin dipeptid lipider undervurderte virulensfaktorer hos Porphyromonas gingivalis?

Person får vaksinesprøyte i armen
Publisert 1. juni 2018 15:04

Vennligsinnede bakterier kan være en potensiell vaksine mot pneumokokkinfeksjoner, som forårsakes av bakterien Streptococcus pneumoniae.

Illustrasjon av hvordan vennligsinnet bakterie beskytter mot sykdomsfremkallende bakterie.
Publisert 29. mai 2018 15:15

Vennligsinnede bakterier beskytter luftveiene mot sykdomsfremkallende bakterier, og har et potensiale for å bli brukt til vaksine mot farlige bakterier.

To kvinnelige forsker i laboratorium
Publisert 16. mai 2018 13:41

Forskning på lukt og smak er et relativt nytt felt i Norge, men forsker Preet Bano Singh ved Det odontologiske fakultet viser vei i dette landskapet.

Figur av fettstoffer/lipider
Publisert 3. mai 2018 16:52

Bakterier fra munnhule og tarm, såkalte Bacteroidetes, kan bidra til åreforkalkning gjennom avleiring i årene av fettstoffer fra disse bakteriene.

Forstørret foto av bakterier på blodskål.
Publisert 27. apr. 2018 13:40

Utveksling av gener med andre bakterier, og ombytting av disse genene hos bakterien Porphyromonas gingivalis, kan være årsaken til at stammer med ulik gensammensetning har forskjellig evne til å fremkalle sykdom.

Tenner fra menneske
Publisert 19. apr. 2018 13:48

Studien bekrefter hvor viktig det er å redusere orale infeksjoner, ettersom slike infeksjoner kan resultere i tannekstraksjoner og høyere dødelighet.