Nye simulatorer

Denne uken kom det nye simulatorer på plass. Til stor glede for både ansatte og studenter.

Bildet kan inneholde: smil, helsepersonell, hvit kåpe, helsevesen, medisinsk utstyr.

Stor glede når simulatorene er på plass. Foto Marie Lindeman Johansen OD/UiO

De har vært etterlengtet lenge, men nå er de endelig på plass. Denne uken ble det installert nye simulatorer i 6. etg.

Simulatorer er avanserte enheter som etterligner virkelige tannlegeprosedyrer og kliniske scenarioer.

– En av de viktigste fordelene med simulatorer er muligheten til å gi studentene en realistisk praksisopplevelse, sier instiuttleder Carl Hjortsjö.  Ved å simulere faktiske kliniske situasjoner, får studentene verdifull erfaring som de kan dra nytte av når de møter pasienter i virkeligheten. Denne realistiske tilnærmingen gjør at studentene kan utvikle tillit og mestre ferdigheter før de begynner å jobbe direkte med pasienter.

– I tillegg til å tilby realistisk trening, gir simulatorer også øyeblikkelig tilbakemelding til studentene, forklarer universitetlektor Ole Morten Kulbraaten. Dette gjør det mulig for dem å identifisere feil og forbedre teknikkene sine mens de trener. Gjentatt eksponering for ulike scenarioer gjennom simulatorer bidrar til å forbedre ferdighetene til studentene og sikre at de er godt forberedt på å møte varierte utfordringer i klinikken.

simulatorbilder
Publisert 15. mars 2024 09:10 - Sist endret 15. mars 2024 10:03