OD-spesialist i NRKs morgensendinger

På morgenen mandag 14. november kunne vi både se og høre Anne Rønneberg i NRK sine nyhetssendinger på NRK TV og radio. Spesialisten i pedodonti fortalte om tannhelsepersonells rolle i avdekking av omsorgssvikt.

Skjermdump av Rønneberg mens hun intervjues i tv-studio i NRK.

Klinikksjef og spesialist i pedodonti ved Det odontologiske fakultet, Anne Rønneberg, i NRKs nyhetssending mandag morgen.

Her kan du høre Rønneberg i NRKs Nyhetsmorgen.

Her kan du se Rønneberg i NRKs nyhetssending på TV.

Rønneberg har mottatt flere priser for sitt arbeid for å sette omsorgssvikt og overgrep mot barn på agendaen, senest i fjor ble hun tildelt Karl Evangs pris.

I NRKs morgensendinger kommenterte hun et doktorgradsprosjekt som viser at seks av ti tannleger har meldt fra til barnevernet om bekymring om omsorgssvikt, men at det likevel er en tredjedel av de som svarte, som har unnlatt å melde fra, selv om de har mistenkt at omsorgssvikt har funnet sted.

– Jeg skulle ønske at alle turte å varsle, og selv om det er gledelig at tallene går oppover, så har vi en jobb å gjøre, fortalte hun i Nyhetsmorgen.

Tallene baserer seg på et doktorgradsprosjekt fra Universitetet i Bergen som flere medier har omtalt.

Emneord: omsorgssvikt, barnevern, meldeplikt, overgrep, pedodonti Av Hilde Zwaig Kolstad
Publisert 14. nov. 2016 13:00 - Sist endret 22. okt. 2020 12:13