Kongens gullmedalje for 2023 tildeles Håvard Hynne

Han er en av sju yngre forskere ved UiO som får H.M. Kongens gullmedalje for 2023. Gullmedaljen tildeles en fremragende, yngre forsker for et vitenskapelig arbeid bedømt ved Universitetet i Oslo.

Håvard Hynne

Håvard Hynne forsvarte doktorgraden ved Det odontologiske fakultet i 2022. Foto: Marie Lindeman Johansen, OD/UiO

Håvard Hynne har i sitt doktorgradsarbeid undersøkt fellestrekk og forskjeller ved ulike årsaker til tørr munn og tørre øyne. Han fullførte doktorgraden ved Det odontologiske fakultet i 2022, og får gullmedaljen for avhandlingen:  «Clinical aspects and potential biomarkers in dry mouth and dry eye disease».

Den røde tråden i avhandlingen til Hynne har vært å se på bestrålte hode- og halskreft pasienter. Han har sett hvordan seneffektene av strålebehandlingen har gitt seg utslag i problemer knyttet til tørr munn og tørre øyne.

Hynne er spesialistkandidat ved Avdeling for oral kiriurgi og oral medisin. Medaljene deles ut i Universitetets aula under årsfesten i september til alle de sju yngre forskerne som er tildelt den kongelige utmerkelsen.

Publisert 26. juni 2023 10:30 - Sist endret 26. juni 2023 10:30