Samarbeidet med the University of the Western Cape utvikles videre

Denne høsten har fakultetet hatt besøk fra representanter fra samarbeidspartner the University of the Western Cape.

Dekan og Professor Pål Barkvoll tar imot Dekan, Professor Yusuf Osman fra the University of the Western Cape

Dekan, Professor Pål Barkvoll ønsket Dekan, Professor Yusuf Osman ved the University of the Western Cape, velkommen (Foto: Nils Olav Mevatne, UiO/OD)

Professor Yusuf Osman, Dekan ved Det odontologiske fakultet , the University of the Western Cape (UWC) besøkte fakultetet 6.-8. november. Han møtte representanter for Dekanatet samt instituttlederne og noen fagledere. Dr Sandile Mpungose fra samme universitet gjestet i tillegg fakultetet i 12 dager i slutten av oktober. Besøket var knyttet opp mot Avdeling for Protetikk og bittfunksjon.

Professor Osman fikk blant annet et møte med Fagleder Håvard Haugen på Avdeling for Biomaterialer, og fikk en rundtur på Forskningslab. (Foto: Nils Olav Mevatne, UiO, OD)
Besøk fra the University of the Western Cape, Dekan ved Det odontologiske fakultet, Professor Yusuf Osman
Leder og nestleder ved Institutt for Klinisk odontologi,fra v. Førsteamanuensis Carl Hjortsjö og Professor Jan Eirik Ellingsen rakk også et "photo-moment" med utsikt fra Geitmyrsveien (Foto: Nils Olav Mevatne, UiO, OD)

Innholdsrike program

Begge representantene fra UWC fikk se klinikken ved Institutt for klinisk odontologi (IKO) og Preklinikken (Ferdighetssenteret) i "Tilbygg Domus Medica" under kyndig "guiding" av Leder for senteret, Førsteamanuensis Frode Staxrud. De møtte også Instituttleder Hans -Christian Aasheim ved Institutt for oral biologi (IOB) og fikk en omvisning på IOB.

Professor Hans-Christian Åsheim, Instituttleder ved Institutt for Oral Biologi, viste Professor Osman rundt på instituttet og snakket undervegs blant annet med overingeniør Mahdi Hasan. (Foto: Fredrik Haugen Pedersen, UiO/OD)
Student Kristi Kjerpeset viser Leder på Ferdighetssenteret i Sognsvannsveien, Førsteamanuensis Frode Staxrud og Professor Osman hvordan hun arbeider i det lyse og moderne Ferdighetssenteret (foto: Fredrik Haugen Pedersen, UiO /OD)

Ambassadebesøk

Ambassaden tok imot to delegasjoner fra Det odontologiske fakultet i forbindelse med besøkene.

Dekan, Professor Yusuf Osman fra the University of the Western Cape på besøk i Den SørAfrikanske ambassaden i Oslo sammen med Vise- Dekan for studier, Professor Alix Young Vik
Vise- Dekan for studier, Professor Alix Young Vik og Dekan, Professor Yusuf Osman (UWC), møtte the Chargé of the Ambassador, Ms Selaelo Ramokgopa: Ms Tshegofatso Medupe (Foto: The South African Embassy, Oslo)
Fra v. Ms Tshegofatso Medupe (Embassy First Secretary), Dr Sandile Mpungose (UWC), Ambassador H.E. Selaelo Ramokgopa, Ms Tarryn Warries (Embassy Third Secretary Political) og Førsteamanuensis, Professor Carl Hjortsjö, Fagleder på Avdeling for Protetikk og Bittfunksjon (UiO/OD). (Foto: The South African Embassy, Oslo).

Presenterte The University of the Western Cape

Professor Osman holdt en fin presentasjon av UWC for fakultetets ansatte og studenter. Tilhørerne fikk innblikk i UWC sin drift og samarbeidet med Det odontologiske fakultet i Oslo. Spesielt var det kanskje ekstra mange som fulgte nøye med på beskrivelsene av "outreach" -besøk i "townships" samt "Phelophepa train". De sistnevnte togene har rundturer i landet et par ganger i året. Pasientbehandlingen skjer i behandlingsenheter på toget.

Mange lyttet interresert da Dekan, Professor Osman, presenterte UWC (Foto: Nils Olav Mevatne, UiO /OD)

120 000 pasientbehandlinger årlig

Dekan Pål Barkvoll takket Professor Osman for en flott presentasjon, og gledet seg til å bygge videre på det solide samarbeidet som er opparbeidet i gjennom årene. UWC  behandler årlig 120 000 pasienter. Masterstudenter i Odontologi, samt spesialistkandiater innen ulike disipliner i odontologi,  får i Cape Town prøve seg på en svært stor grad av ulike typer pasientbehandling. Samarbeidsavtalen med UWC ble inngått i 2011 etter initiativ fra nåværende Dekan Barkvoll.

Besøkene fra UWC er steg i retning av å videreutvikle det allerede solide samarbeidet, både innen studier- og forskning.

Se bilder her

bilderSA

Les også:

Samarbeid med UWC: Nyttig og lærerikt for begge parter.

Emneord: The University of the Western Cape Av Kjersti E.Carlsen
Publisert 11. nov. 2019 14:44 - Sist endret 13. nov. 2019 12:42