Aktuelle forskningssaker - Side 4

Publisert 4. mai 2017 15:27

Zlatko Dembic har publisert en artikkel i Bioorganic & Medicinal Chemistry Letters, med tittelen "1-ethyl-3-(6-methylphenanthridine-8-il) urea modulates TLR3/9 activation and induces selective pro-inflammatory cytokine expression in vitro".

Publisert 22. feb. 2017 10:03

Porphyromonas gingivalis er en av de viktigste patogener ved kronisk periodontitt. Denne anaerobe bakterien er også satt i sammenheng med systemiske sykdommer som for eksempel kardiovaskulære sykdommer, revmatoid artritt og Alzheimer’s sykdom. P. gingivalis-stammer kan ha forskjellig patogenisitet, herunder evnen til å invadere vev. Den mangelfulle evnen til vevsinvasjon hos enkelte stammer er tilskrevet manglende gener. Genomsekvensene til i alt 19 P. gingivalis-stammer er nå tilgjengelige. Hensikten med vår studie var å sammenlikne disse genomene på nukleotid- og proteinsekvensnivå for bedre å forstå stammenes fylogenetiske og funksjonelle relasjoner.

Bildet viser en mann som holder seg til kjeven mens ansiktsuttrykket hans uttrykker smerte.
Publisert 29. des. 2016 11:22

Medikamenter som bidrar til å hemme nedbrytning av skjelettbein har i de siste ti år blitt svært vanlig som støttebehandling ved beinskjørhet og ved spredning av forskjellige kreftformer. Nå har forskere fra både IOB og IKO, i samarbeid med svenske kolleger i Malmø, nettopp publisert en artikkel i tidsskriftet «Triple O» der de viser en mulig sammenheng mellom periobakterier (tannkjøttbakterier) og osteonekrose (beindød).

Foto av kandidaten som sitter ved et mikrosikop i lab-klær og med hansker. Han ser i kamera og smiler bredt.
Publisert 23. nov. 2016 12:00

7. desember disputerer doktorgradskandidat Rakibul Islam ved Institutt for oral biologi. Prosjektet hans har bestått i å forbedre dyrknings- og lagringsteknologi for celler fra munnhulen, ved behandling av noen typer blindhet.

Publisert 30. sep. 2016 15:00

I over 20 år har forskere prøvd å forstå hvordan man kan manipulere bakterien Streptococcus mitis. Professor Fernanda Petersen sin forskningsgruppe har nettopp publisert en ny artikkel som kan være et vendepunkt på dette feltet.

Bilde av de tre forfatterne oppstilt.
Publisert 21. apr. 2016 13:50

For å ruste oss mot store helseutfordringer som resistens mot antibiotika og vaksiner, kan det bli avgjørende med bedre forståelse av genoverføring i bakterier. En ny, omfattende studie bringer kunnskapen om hvordan bakterier tar opp DNA og overfører gener, en vesentlig mekanisme bak spredning av antibiotikaresistens, til et helt nytt nivå.

Illustrasjonsbilde av en pleier som tar blodprøve av en liggende pasient.
Publisert 7. mars 2016 11:06

Stadig flere får invasive soppinfeksjoner i den vestlige verden. Årsaker er at vi har flere immunsvekkede og kronisk syke pasienter som lettere får infeksjoner av sopper i normalfloraen. I verste fall kan slike infeksjoner ta livet av pasienten før grunnsykdommen, når behandlingen ikke virker.

Profilbilder av førsteforfatterne i rekkefølge som i bildeteksten.
Publisert 8. feb. 2016 15:29

Hvert år dør over titusen mennesker av hjerte- og karsykdommer, og sammen med kreft er dette sykdommene som tar flest liv i Norge.  Nå har en forskningsgruppe ved Universitet i Oslo funnet en ny brikke i det fysiologiske puslespillet som kan forklare en av årsakene til at man får hjertesvikt.