Aktuelle forskningssaker - Side 5

Publisert 19. jan. 2016 10:16

Vi har studert en type kreft som oppstår i munnslimhinnens ytre lag, i plateepitelet. Kreftcellene sprer seg nedover, inn i bindevevet.  Denne grensen mellom kreftcellene og bindevevet er kalt frontsonen.  Vi ville undersøke om spredningsmønsteret i denne sonen kunne forutsi hvor aggressiv kreften var.

Publisert 12. jan. 2016 10:47

For ikke lenge siden ble de såkalte mikroRNA-molekylene sett på som overflødige. Nå viser det seg imidlertid at enkelte av dem trolig kan bidra til å hemme utvikling av kreft i munnhulen.

Publisert 9. nov. 2015 13:22

Norske og engelske forskere har sett på mulige sammenhenger mellom bakterier, virus og sopp fra munnen, og utviklingen av Alzheimers sykdom. Det de har funnet overrasker dem.

Publisert 3. sep. 2015 05:37

Litt vev fra en munn, et laboratorium, en porsjon medisinsk gartnerarbeid - og blinde med lidelsen limbal stamcellesvikt kan se igjen. Slik lyder ikke lenger bare bibelhistorien. Slik er virkeligheten i 2015.

Publisert 18. aug. 2015 09:07

Et kunstig molekyl har vist seg å kunne ødelegge for E.coli-bakteriens evne til å framkalle sykdom. Det kan få følger for mer enn de sykdommene som denne bakterien forårsaker. Funnet kan nemlig også bidra i kampen mot den økende trusselen fra antibiotikaresistens.

Publisert 4. juni 2015 11:59

Oppfølgingsstudier av 62 pasienter med munnhulekreft, avdekker en sammenheng mellom mengden av et spesielt protein i kreftcellene, og hvor lenge du holder deg frisk etter behandling.

Publisert 10. feb. 2015 13:13

Noen ganger i livet er forskjellene små, men kan være av stor betydning. Stian Engen har gjennom sin forskning avdekket en vennligsinnet bakterie som kan være en mulig kandidat i vaksinering mot den sykdomsfremkallende bakterien Streptococcus pneumoniae.

Publisert 4. juli 2014 14:00

Kan man finne et alternativ til antibiotika i kroppens eget immunforsvar? Et nyoppdaget protein med drapsinstinkt kan bidra til å omgå resistensutfordringene vi har i dag.

Publisert 2. jan. 2013 09:26

Bakterier er sosiale organsimer, og trives best i tette samfunn. Kommunikasjon er viktig i oppbyggingen av et bakteriesamfunn. Dersom vi kan blokkere kommunikasjonen, kan vi hindre dem i å slå seg ned og forårsake infeksjoner.

Publisert 1. des. 2011 08:29

Transkriptomanalyse av Porphyromonas gingivalis ved bruk av mikromatriser og RNA-sekvensering. Dette arbeidet, som er en del av Hedda Høviks PhD avhandling, er et viktig bidrag til kartleggingen av arveanlegget (genomet) i den anaerobe bakterien Porphyromonas gingivalis.

Publisert 2. mai 2011 09:42

God saliva(spytt)sekresjon er viktig for munnhelsen og for vår velvære. Saliva beskytter tenner og munnslimhinnen mot bakterie- og virusinfeksjoner, verner tannemaljen og er viktig for spising, svelging og tale

Publisert 1. mars 2011 08:50

Årsaken til tannråte (tannkaries) i emaljen har lenge vært hevdet å være Streptococcus mutans og laktobasiller. Arbeider nylig utført i vår gruppe med moderne molekylærbiologiske teknikker på emajekaries hos barn og voksne har imidlertid brakt andre bakterielle kandidater på banen. Mange av disse bakteriene kan ennå ikke dyrkes.